Thailand jakter på kvinnelige turister
Turistnæringen forbereder en augustkampanje som skal lokke kvinner verden over til å legge ferien til smilets land.
Thailand er et av de mest populære reisemålene når nordmenn pakker kofferten og setter seg på fly med snuten vendt mot øst. Da tsunamien rammet landet 2. juledag 2004, var det mange som fryktet at turismen ville stagnere. Men etter en liten nedgang året etter, har tallet på turister mer enn doblet seg. I 2020 er det anslått at tallet på besøkende vil kunne stige til 47,5 millioner.
I forbindelse med dronning Sirkits 84-årsdag i august, skal landets turistforening, Tourism Authority of Thailand (TAT), lansere en egen kampanje som retter seg spesielt mot kvinner. Målet er å lokke både lokale og internasjonale kvinnelige reisende til å ville oppleve kongerikets severdigheter, med spesialtilbud og privilegier som ekstra lokkemat.
Les også: Seks måter du bør oppleve Thailand på før 2020
Frister med særegne opplevelser
Håpet med kampanjen er ifølge leder for TAT, Yuthasak Supasorn, å stimulere veksten i segmentet globale og innenlandske kvinnelige reisende og å fremme Thailand som et kvalitetssikkert feriemål.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Kvinner reiser stadig oftere til Thailand i grupper eller på egenhånd, og de forventer å finne aktiviteter og attraksjoner rettet mot deres behov, forteller Supasorn til Phuket Gazette.
– Denne kampanjen vil vise dem at Thailand kan imøtekomme deres ønsker og tilby opplevelser de ikke finner andre steder.
Les også: Thailand stenger øy for turister
(Saken fortsetter under)
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMer opptatt av sikkerhet
Juthaporn Rerngronasa er TATs sjef for internasjonal markedsføring. Hun forteller til Phuket Gazette at det som oftest er kvinnene som foretar de viktigste avgjørelsene når familien skal reise på ferie.
– Økende inntekter for kvinner globalt har falt sammen med veksten av kvinnelige tilreisende i Thailand. Mellom 2007 og 2014 har vi sett en økning på 11,4 i snitt, forteller Rerngronosa.
– Forskning har vist at kvinnelige reisende besøker strender, nyter godt av Thailands fantastiske spa-muligheter og prøver thai-mat. Samtidig er de kanskje mer opptatt av sikkerhet og privatliv enn mannlige reisende, fortsetter hun.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Døde tigerunger funnet i tempel i Thailand
Egne passkontroller
Med dette i tankene, vil TAT forene krefter med flyselskaper, hoteller, feriesteder, spa og turoperatører for å arrangere aktiviteter og tilby spesielle rabatter og privilegier.
– Vi har utviklet fem ulike reklamekonsepter som alle er designet for å imøtekomme varierte behov og øke kvaliteten på thailandske reiselivsprodukter og tjenester som er rettet mot kvinnelige reisende, sier sjef for internasjonal markedsføring Asia og Sør-Stillehavet, Srisuda Wanapinyosak, til Phuket Gazette.
Blant særordningene som skal tilbys kvinnelige reisende, er egne passkontrollområder, parkeringsplasser og rabatter ved kjøp av flybilletter.
Les også: Asias største flyplass åpner sikkerhetssluse kun for kvinner
Les også: I disse byene er det enklest å jobbe mens du er på reise