Ny undersøkelse: Derfor liker nordmenn Sverige
I en ny landsdekkende undersøkelse, oppgir nordmenn hvorfor turen går over svenskegrensen i sommer.
Nordmenn elsker å reise til söta bror. Ifølge en ny undersøkelse gjennomført av InFact på vegne av destinasjonen Visit Värmland, svarer 13 prosent av spurte nordmenn at Sverige er sommerens feriemål.
Men hvorfor tar vi turen i utgangspunktet og hva er det vi egentlig setter høyest når det kommer til det å skulle feriere i Sverige? Skyldes det prisene, servicen eller rett og slett det svenske broderfolket?
Les også: – Den første reisen har vært magisk og utrolig spennende
Varierende trekkplastre
1.252 personer over 18 år med variasjon i kjønn, alder og bosted har deltatt i InFacts telefonundersøkelse. Maria Nordmark i Visit Värmland mener svarene i undersøkelsen sier mye om hvordan nordmenn opplever Sverige og svensker.
– Nordmenn flest har et godt forhold til Sverige som ferieland, selv om trekkplastrene åpenbart varierer noe. I Värmland ser vi en økende interesse for natur, friluftsliv og aktivitetsferier, og vi merker oss at nordmenn stadig får mer sansen for herregårdsferier, forteller Nordmark i en pressemelding.
– Hva man setter pris på avhenger mye av hvilken livsfase man er i, men trenden er likevel at mange nordmenn velger kortere opplevelsesferier fremfor å reise langt med fly.
Les også: Brødrene Løvehjerte kommer til live
(Saken fortsetter under video)
VIDEO: May-Britt hadde aldri før besøkt Sverige da hun ble kåret til «den siste nordmannen». Se hva hun opplevde da Visit Sweden inviterte til Liseberg, smörgåstårta, slottsmiddag, skjærgård og Zlatan.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSeks gode grunner
Ifølge InFacts spørreundersøkelse er dette de seks beste grunnene til hvorfor så mange nordmenn legger årets sommerferie til Sverige:
6. plass: Maten
Selv om vi gjerne fyller fryseren med svensk nötfärs, er det ikke maten i seg som lokker oss til Sverige i ferien. Bare 2,8 prosent av de norske turistene mener maten er hovedårsaken til at de ferierer i Sverige. Det er først og fremst unge under 30 år, og befolkningen i Trønderlag, som mener maten de blir servert er viktigst ved reisen til Sverige.
5. plass: Servicen
Svensk service har et godt rykte her i landet, men til tross for dette når den gode servicen bare femteplass i denne undersøkelsen, med 6,7 prosent av stemmene. I hovedsak er det befolkningen i hovedstaden som mener at servicen er verdt turen alene: I Oslo stemmer hele 13 prosent på ekte, svensk service.
Les også: Stockholm må gjerne kalle seg «Skandinavias hovedstad»
(Saken fortsetter under)
4. plass: Naturen
Nordmenn er godt vant med vakker natur, men svenskene har mye vakkert å by på, de også. Stadig flere søker aktivitetsferier i nabolandet, og knappe 9 prosent av respondentene mener at den vakre naturen er den viktigste grunnen til ferievalget. Særlig aldersgruppen 45 til 64 år er opptatt av dette.
3. plass: Trivelig befolkning
At svensker generelt er imøtekommende og hyggelige, er ifølge mange viktig for den totale ferieopplevelsen. Derfor har i snitt 13 prosent av nordmenn satt «trivelig befolkning» som førstevalg for hvorfor de drar til Sverige. Spesielt nordlendinger er begeistret for svensker: Hele 22 prosent fra landsdelen har satt dette som hovedgrunn for svenskeferien. Jo eldre du er, desto triveligere mener du svensker er, ifølge undersøkelsen.
Les også: Det finnes en svensk landsby i Japan
(Saken fortsetter under)
2. plass: Prisene
Sverige har lenge vært kjent for å være et rimelig ferieland for nordmenn. At svenske priser er høyt i folks bevissthet, er andreplassen i kåringen et bevis på: Hele 15,6 prosent av nordmenn har prisene som beste argument for svensketuren. De mest prisbevisste er sørlendingene: Her svarer 22 prosent at prisene er det viktigste argumentet for å ta turen.
1. plass: Severdigheter og familieparker
Om du skulle være i tvil: Nordmenns hovedårsak til å dra til Sverige i sommerferien, er det brede utvalget av severdigheter og familieparker. Det er foreldresegmentet, altså aldersgruppen 30-44 år, som har dette som hovedgrunn til Sverigebesøket. I snitt har 18,2 prosent, eller nærmere hver femte nordmann, stemt på parker og severdigheter.
Les også: