Daytona beach - fra strandløp til 250 km/t

Lav fartsgrense. Den opprinnelige løypa på 5,1 km. het Daytona Beach and Road Course, og gikk delvis på stranda og delvis på asfalten. Nå er fartsgrensen på 10 mph/16 km/t.
Lav fartsgrense. Den opprinnelige løypa på 5,1 km. het Daytona Beach and Road Course, og gikk delvis på stranda og delvis på asfalten. Nå er fartsgrensen på 10 mph/16 km/t.

Daytona Beach i Florida har en lang historie med høy fart. Her kan du også prøve deg som sjåfør - hvis du tør.

FLORIDA (USA): Spritsmugling, kappkjøring på stranda og nordmannen Sig Haugdahl bidro til at Daytona Beach i Florida, USA, ble NASCARs hovedsete. Her kan du prøve deg som racerbilsjåfør, eller cruise rolig på den hardpakkede sanda.

De velkjente strofene fra Europes monsterhit «The Final Countdown» dirrer gjennom den klamme lufta på Daytona International Speedway. En håndfull spente sjåfører står i depotområdet ute på racerbanen.

Les også: Mystikk og magi i Key West

Kjenner kreftene på kroppen

Trange hjelmer presses nedover svette panner. Det utveksles forventningsfulle blikk og smånervøs latter.

– Husk at bilene dere kjører har 600 hestekrefter og kan komme op i over 160 miles (ca. 257,5 km) i timen, messer instruktøren.

– I svingene vil dere kjenne g-kreftene på kroppen. Ingen brå svinger eller plutselig bremsing. Go smooth. Smooth is fast!

En etter en kalles deltakerne på Richard Petty Driving Experience til banen. De får noen siste instruksjoner og et klapp på skuldra før de forsvinner brått rundt den første svingen i en brølende eim av eksos.

Les også: Tyske vannveier – minutt for minutt

Praktisk parkering. For 10 dollar kan du kjøre og parkere bilen på stranda en hel dag.
Praktisk parkering. For 10 dollar kan du kjøre og parkere bilen på stranda en hel dag.

Det første startskuddet gikk tidlig på 1900-tallet på en bane som løp over asfalt og sand.

Bildet av Sig Haugdahl er tatt i 1922. Foto: Wikimedia commons
Bildet av Sig Haugdahl er tatt i 1922. Foto: Wikimedia commons

– Kjeltringer og rike bønder kom hit for å kjøre om kapp på stranda. Det var jo bare de som hadde biler på den tiden, forteller taxisjåføren vår, Joe oss litt senere.

Under det nasjonale alkoholforbudet fra 1920 til 1933 blomstret kappkjøringen opp i sørstatene. Mange av bøndene tjente gode penger på å produsere moonshine, en sterk, hvit whiskey framstilt av mais og poteter.

Spritsmuglerne som tok seg av distribusjonen, måtte kjøre fra politiet, og trimmet bilene sine. Når de hadde fri, testet de motormusklene ved å kappkjøre på stranda.

– Da faren min vokste opp i Louisiana, dro han ofte hit i helga for å se på løpene. Det var kjempepopulært og trakk folk fra alle nabostatene. Dessverre gikk det ofte vilt for seg, det var mange stygge ulykker, forteller Joe.

Utenfor Daytona International Speedway står en statue av mannen som forvandlet villmannskjøringen til en organisert sport. Den lokale føreren Bill France nevnes ofte på de daglige omvisningene rundt banen som viser fram NASCARs historie og legender.

Les også: Reiselivsgigant: – Dette er de beste europeiske reisemålene i 2016

Spesialdesignet. Før brukte sjåførene vanlige biler i løpene, men i dag bygger NASCAR bilene spesielt for racerbanen. Den raskeste rundetiden som er målt på Daytona International Speedway tilhører Colin Braun, og er på 222,971 mph/359 km/t (2013).
Spesialdesignet. Før brukte sjåførene vanlige biler i løpene, men i dag bygger NASCAR bilene spesielt for racerbanen. Den raskeste rundetiden som er målt på Daytona International Speedway tilhører Colin Braun, og er på 222,971 mph/359 km/t (2013).

Nordmann satte rekord

Det første offisielle billøpet i Daytona ble arrangert av Sig Haugdahl, eller Sigurd Olson Haugdahl fra Verdal. I 1922 satte han verdensrekord på stranda i Daytona med 289 km/t. Fordi han ikke var medlem av American Automobile Association, ble rekorden aldri offisielt anerkjent. Da Haugdahl arrangerte byens første løp i 1936, endte det med kaos og røde tall i regnskapet. Etter nok et mislykket forsøk overlot han organiseringen til andre.

– NASCAR ble til i en hotellbar, sier Joe og peker i retning av Streamline Hotel hvor France holdt flere møter mellom sjåfører og arrangører. Møtene endte med stiftelsen av NASCAR og byggingen av Daytona International Speedway.

Les også: Verdens mektigste pass

Adrenalin. Sergio Garces gjør seg klar for sine åtte runder. Toppfarten endte på 148,69 mph /239 km/t.
Adrenalin. Sergio Garces gjør seg klar for sine åtte runder. Toppfarten endte på 148,69 mph /239 km/t.

Få med deg tivoli

Du kan fortsatt kjøre bil på stranda i Daytona, men i litt roligere tempo. Fra soloppgang til solnedgang kan du cruise i 10 miles (ca. 16 km) i timen, og parkere rett på stranda. Mens vi rusler bortover den hardpakkede sanda blir vi passert av isbilen, en badevakt i patruljebil og noe som likner en rosa modell av Batmobilen. På strandpromenaden lyder det i 80-tallsslagere fra barene, hip hop fra et medbrakt stereoanlegg og bongotrommer.

Tivoliet sparkes i gang klokka fire, med pariserhjul, berg-og-dal-bane og selvfølgelig racerbiler. Mens vi rensker lommeboka under neonlysene i spillearkadene, kaster kveldssola sine siste stråler over en av verdens mest legendariske strender.

Les også: Reisebyrå: Dette er stedene du lettest finner nye venner

Daytona for fartsglade

Daytona International Speedway

  • Internasjonal motorsportbane i Florida, USA. Bygget av William "Bill" France Sr. Åpnet i 1959.
  • Triovalformet bane som er 2,5 miles (ca 4 km.) lang med muligheter for flere ulike rundelayouter.
  • I tillegg til de store begivenhetene som Daytona 500, Pepsi 400 og Bike Week holdes mindre arrangementer nesten hver helg.
  • Daytona Rising er et stort oppraderingsprosjekt til en verdi av 400 millioner dollar som startet i 2013. Når prosjektet er ferdig i 2016 vil det være ca. 101 000 sitteplasser (bredere og mer komfortable enn dagens ca. 147 000).
  • Daglige omvisninger. For eksempel kan du se garasjene, salen hvor sjåførene forbereder seg til løp og seiersbilen fra siste Daytona 500.

Les mer her

Personvernpolicy