Syv råd for å unngå å ødelegge ferien med jetlag

Med litt forberedelse, blir kanskje ikke de første dagene på ferie så ubehagelige.

Små, enkle grep kan gjøre det letter å unngå de verste plagene med jetlag. Plagene oppstår fordi kroppen fortsatt er innstilt på tidssonen der du kommer fra.

– Verre østover

Jetlag ofte verre når du flyr østover, enn om du flyr vestover. En flytur fra den amerikanske vestkysten tar deg over ni tidssoner. Etter en slik tur tar det normalt ni dager før din biologiske klokke er tilbake på norsk tid.

Les også: Intelligent sovemaske hjelper reisende mot jetlag

Mindre plager

Likevel, følger du disse sju rådene kan det hende overgangen fra en tidssone til en annen blir mye mindre ubehagelig.

1) Pass på å få i deg godt med væske to dager før du skal reise.

Å reise med fly kan føre til dehydrering. Det kan gjøre deg slapp, og vanskeligere å omstille deg.

2) Endre på tidspunktene du står opp og legger deg i god tid før reisen.

Hvis du flytter disse tidene nærmere tidssonen på stedet du skal, blir det enklere å omstille seg.

3) Forsøk å planlegge reisen slik at du ankommer tidlig om morgenen eller sent på kvelden.

Noen synes det er enklere å omstille seg når de kan begynne dagen fra morgenen av. Andre synes det er bedre å kunne gå og legge seg med en gang de kommer fram.

4) Pass på å hvile godt før du reiser.

Selv om du skal reise tidlig, er det mye lettere å omstille seg om du har sovet godt før reisen. Ikke sats på at du får sove på flyet, da du aldri vet hvordan forholdene og de andre passasjerene er.

5) Ha musikk som roer deg ned på øret under reisen.

Det kan skjerme deg fra slitsomme lyder, som gjør det vanskelig å slappe av.

6) Pakk med deg alt du måtte trenge for å kunne slappe av på flyet.

Pakk heller for mye enn for lite i håndbagasjen. For eksempel vann, tyggegummi, smertestillende, sovemaske, pute osv.

7) Still klokka til lokal tid med en gang du går på flyet.

Les også: De mest populære reisene blir dyrere

Personvernpolicy