Tyske vannveier – minutt for minutt

Vanlig marsjfart på de tyske elvene, kanalene og innsjøene er 10 km/t. Dermed blir det ingen stressende opplevelse å cruise på det 7.500 km lange nettet av vannveier. Foto: Arne Bjørndal

Med 7.500 kilometer seilbare kanaler, sjøer og elver, byr Tyskland på fantastiske muligheter for avstressende feriedager, frodige naturopplevelser og mye historie. Alt mens du tøffer deg sakte fram på leid kjøl.

Leie båt i Tyskland

  • Sjekk tilbud og priser på internett ved å søke for eksempel ”Leie kanalbåt i Tyskland”.
  • Men en pekepinn kan være vår båt, en 11, 5 meter lang og godt utstyrt cabincruiser med pantry, fire lugarer og fire toaletter og god uteplass. Den kostet 1803 euro for seks dager. Dessuten løp det på et depositum på 1.000 euro som selvsagt returneres når det ikke er skade på båten eller utstyr. Diesel betales som oftest etter forbruk.
  • Sjekk med din utleier hva som kreves når det gjelder båtførerbevis ved utleie. Dette kan variere med hvor i Tyskland du leier.
  • Det er standard at utleierne går gjennom båt, utstyr og bestemmelsene som gjelder på vannveiene før avreise.
  • Det er også mulig å leie kano/kajakk, sykler og av og til fiskeutstyr for å ta med ombord.

TYSKLAND (ABC NYHETER): Båten sklir inn i kanalen der eiketrærne gir lun skygge for sola. Vannet er speilblankt og bare fuglekvitteret og motorduren bryter stillheten. På babord (venstre) bredde sykler et par pensjonister i bedagelig tempo. På den høyre sitter en mann og fisker. Han vinker dovent mot båten.

Litt lenger framme øyner du skiltene som forteller at du nærmer deg neste sluse. Du fortøyer midlertidig ved venteplassen. 15 minutter med venting, nok til en liten hvil på fordekket.

Les også: – Det pirrer når de tunge portene åpner seg

Hvor du vil

Få ting gir bedre muligheter for å nyte slakke feriedager som en kanalferie på vakre tyske vannveier. Mot nord, sør, øst eller vest? Vil du besøke småbyer, oppleve storslått tysk natur med fiske fra egen båt, søker du nærkontakt med tysk historie, vil du jogge, bade eller dra på sykkeltur?

Du kan komponere din egen og spesielle kanalbåtferie med familie eller venner. Turen på de tyske vannveienere kan du gjøre lang eller kort, avhengig av hvor langt og lenge dere vil seile.

Les også: Reiselivsgigant: – Dette er de beste europeiske reisemålene i 2016

Enkleste start: Berlin

Kikker du på kartet over den tyske hovedstaden Berlin nordøst i Tyskland, oppdager du fort at alle elvene, innsjøene og de konstruerte kanalene glir over i hverandre. Sammen kan de føre deg i nesten alle tenkelige retninger.

I områdene rundt hovedstaden finner du mange utleiebyråer som tilbyr båter i ulike størrelser. Dessuten er flyforbindelsene fra flere norske byer til Berlin gode, og med tyske jernbane- og S-Bahn-forbindelser kommer du som oftest greit fram til havnen der utleiebåten venter på deg.

Vil du kjøre egen bil, er strekningene fra det sørlige Norge, kombinert med ferje, absolutt overkommelige. Egen bil gir dessuten store fordeler dersom du før eller etter seilasen vil forlenge oppholdet i Tyskland eller Berlin.

Les også: Guadeloupe - Sommerfuglen i Karibia

(Saken fortsetter under)

Alt fra kanoer og robåter via motorbåter til store og lange lektere benytter flittig de fantastiske tyske vannveiene. Foto: Arne Bjørndal
Alt fra kanoer og robåter via motorbåter til store og lange lektere benytter flittig de fantastiske tyske vannveiene. Foto: Arne Bjørndal

Ut fra Werder

Vi leier båt fra et utleiebyrå i den idylliske småbåthavna Cityport-Werder ved elven Havel i det tidligere Øst-Tyskland. Havnen ligger ca. 60 km sørvest for Berlin og er lett tilgjengelig med både kollektivtransport og egen bil.

Vi seiler gjennom idylliske Caputh der Albert Einstein hadde sommerhus, gjennom Temliner See og Tiefer See. Så gjennom det vakre Greibnitze-området. Her lå gigantvillaene der både Sovjetsamveldets leder Josef Stalin, britenes statsminister Winston Churchill og den amerikanske presidenten Harry S. Truman holdt hus under det begynnende krigsoppgjøret og Postadamkonferansen i 1945 etter Andre verdenskrig. I sitt «Little White House» tok forøvrig Truman beslutningen om å bombe Hiroshima og Nagasaki.

Vi seiler gjennom den ene av Berlins store innsjøer, Wannsee, og videre oppover elven Havel. Etter drøyt tre timers seilas går vi gjennom turens første sluse, den trafikkerte Spandau-slusen. Herfra er det bare et par hundre meters seilas opp til turens først overnatting, den koselig småbåthavnen Segel-Club Spandau der vi skal tilbringe natten. Utseilt distanse første etappe er på ca. 35 km hit til Berliner-bydelen Spandau, i dag kanskje mest kjent fordi en av Nazi-Tysklands fremste ledere, Rudolf Hess, satt livsvarig fengslet her.

Les også: Verdens mektigste pass

(Saken fortsetter under)

Vi kaster loss i Spandau etter første overnatting. Nå er kursen stukket nordover og ut av den tyske hovedstaden. Foto: Arne Bjørndal
Vi kaster loss i Spandau etter første overnatting. Nå er kursen stukket nordover og ut av den tyske hovedstaden. Foto: Arne Bjørndal

Ut på landet

Neste dag seiler vi den brede Havel-Oder-kanalen nordover, forbi avstikkerkanalene til Oranienburg der konsentrasjonsleiren Sachsenhausen lå og så inn i Lehnitz-See med neste sluse helt i enden. Den frakter oss nesten seks meter opp til fortsettelsen på Havel-Oder-kanalen.

På breddene nord- og østover passerer vi idylliske landsbyer. Mange har anlagt småbåthavner der du kan gå inn med båt, overnatte, gjøre innkjøp eller rett og slett bare for å utforske områdene.

Vår neste overnatting blir i småbåthavnen i Marienwerder som ligger på styrbord (høyre) side rett inn fra kanalen. Dermed har vi til nå seilt cirka 80 kilometer på Havel-Oder-kanalen.

Les også: Reisebyrå: Dette er stedene du lettest finner nye venner

Oderberg siste stans

Vårt mål for seilasen er den gigantiske skipsheisen i Niederfinow. Den passerer vi ved lunsjtider neste dag og har nå bare en kort seilas før vi klapper til kais i den idylliske småbåthavnen i Oderberg. Stort lenger øst i Tyskland er det ikke mulig å komme, og herfra er det bare noen kilometer til grenseelven mot Polen, Oder, men dit skal ikke vi denne gangen.

Neste dag seiler vi tilbake på Havel-Oder-kanalen, for nå vil vi nemlig se nærmere på byen Oranienburg, rundt 60 km sørvestover. Her blir det ny overnatting i en stor og moderne båthavn med restauranter, severdigheter og gode muligheter for å proviantere i nærområdet før turen neste dag går videre tilbake til Berlin og avsluttes i Werder.

Les også: Fem kongelige hager du kan besøke i Europa

(Saken fortsetter under)

På hele nettet av vannveier er det fri seilingshøyde på fire meter. Dermed går det meste greit, bortsett fra med seilbåter som må legge ned mastene. Foto: Arne Bjørndal

Å gå gjennom en sluse

Vær oppmerksom på dette:

  • Du må forholde deg til grønt og rødt lys ved sluseåpningene. De betyr selvsagt det samme som i veitrafikken. Vanligvis overvåkes slusene, men det finnes også ubemannede sluser. Ofte ser du ikke en eneste ansatt.
  • Først når slusen er tømt for båter, kan du seile inn etter å ha fått grønt lys og eventuelt beskjed over høyttaler om å gå inn i slusen.
  • Inne i slusen seiler du så langt inn som du kan, men med god klaring til eventuelt båt foran deg og til sluseportene.
  • Husk at jo mindre båten er, jo lettere er den også å håndtere i slusene.
  • Husk at vannet i slusene kan stige og falle raskt. Du må selvsagt fortøye båten, helst både foran og bak. Fortøyningene må kunne fjernes og justeres svært raskt og enkelt på grunn av raske endringene i vannstanden. Det er alltid viktig å bruke solide fendere mot veggene i slusene og evt. mot andre båter som ligger nært.
  • Slusene på tyske vannveier er gratis.

Les også: Fire grunner til å velge sammenleggbar sykkel

På vannveiene

  • Det er enkelt å bevege seg på kanalene, elvene og de tyske innsjøene. Merkingen er god og dybden går fra 2,5 meter og dypere. Vanligvis er det markeringer med skilt for hver 500 meter. Natthavner og ankringsplasser er også godt merket.
  • Du betaler ingen avgift på vannveiene.
  • Normal marsjfart er 10-11 km/t. Alle hastigheter og distanser på vannveiene måles i km, ikke i knop eller nautiske mil som på åpent vann.
  • Husk at det foregår mye nyttetrafikk på vannveiene, blant annet i form av store og sammenkoblede lekter på over 100 meters lengde og med mye gods ombord. Derfor bør du avpasse farten og holde god avstand til andre båter.
  • Bredden er vanligvis mer enn stor nok til at to lektere på drøyt 8 meters bredde lett kan passere hverandre.
  • På vannveiene møter du alt fra små kanoer til store lektere.
  • Sørg for å skaffe deg gode kart, det følger også ofte med utleiebåter. Ta med en tysk-norsk ordbok om skole-tysken ikke lenger er ship-shape.
  • Det finnes mange badeområder som er markert med gule flytebøyer.
  • Prisen for å ligge over i gjestehavner går fra 9 euro og oppover, alt etter båtstørrelsen.

Les også:

Vi planlegger å bruke mindre penger på ferie

Her kan du bo gratis i ferien

De mest populære tingene å gjøre i Norges storbyer

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus