Ryanair: Avgiften er eneste grunn til avviklingen på Rygge

Ryanair fastholder beslutningen om å avvikle basen på Rygge, men lover å droppe planene dersom flypassasjeravgiften blir forkastet.

– Vi har triste nyheter, triste nyheter som vi må takke deres regjering for, sa Ryanair-direktør David O'Brien da han åpnet en pressekonferanse i Oslo onsdag formiddag.

Han fortalte deretter om prosessen fra regjeringen i november i fjor foreslo flypassasjeravgiften, som tydelig kom som et sjokk på det irske lavprisselskapet. Selv om Ryanair hadde en klar oppfatning av at finansminister Siv Jensen (Frp) ikke egentlig støttet den omstridte avgiften, viste det seg at regjeringen ikke ville snu.

Nå avvikler Ryanair sin base på Rygge. Omtrent halvparten av flyselskapets aktivitet i Norge forsvinner.

– Jeg vil gjøre det klart at den eneste grunnen til at vi stenger denne basen, er avgiften, sier O'Brien.

Reaksjon: Erna Solberg: – Uaktuelt å legge seg på rygg for Ryanairs krav

Overrasket

Konsekvensen av Ryanairs beslutning om avvikling av basen blir nedlegging av hele flyplassen allerede 29. oktober i år. Ifølge Rygge selv vil det bety at rundt 1.000 arbeidsplasser på og i tilknytning til flyplassen går tapt.

– Vi ble veldig overrasket i november i fjor da Norge foreslo en flypassasjeravgift. Vi vet ikke hva slags avgift det er og hva den skal oppnå, sier O'Brian.

– I mai ble skatten bekreftet. Vi tilbød Rygge en betydelig del av våre operasjoner, omtrent 50 prosent. Rygge er et lønnsomt privat selskap. Dessverre var Rygge ikke i stand til å godta vårt tilbud om redusert trafikk. Det betyr at vi må legge ned vår base, sier O'Brian.

Han sier forskjellen mellom Sandefjord lufthavn Torp og Rygge er at Torp har avgjort at de er i stand til å opprettholde sine operasjoner.

Les også: Siv Jensen: – Ingen norske flyplasser legges ned på grunn av flypassasjeravgiften

– Kan snu

Ryanair-direktøren setter imidlertid døra på gløtt for fortsatt baseaktivitet i Norge og på Rygge, men da må regjeringen snu.

– Får vi et signal denne uken om at avgiften blir forkastet, vil vi ikke legge ned, eller vi vil gjenåpne vår base, avhengig av når det skjer, sier han.

– Dette handler kun om avgiften. Så hvis avgiften fjernes, kommer vi tilbake, understreker han.

– Ifølge Rygge vil 1.000 arbeidsplasser gå tapt. Det er tragedie, spesielt siden dette har vært en lønnsom privat bedrift, sier O'Brian som flere ganger understreket at Ryanair er set selskap som tjener penger og tar sine beslutninger på grunnlag av lønnsomhet.

– Vi er ingen velferdsbedrift, framholdt han.

Les også: Tror Ryanair ville ha kuttet på Rygge uansett

Like vilkår

I alt 16 Ryanair-flyginger inn og ut av Norge legges ned, mens åtte gjenværende ruter flyttes fra Rygge til Torp. Fire Ryanair-fly med personell vil bli flyttet ut av landet.

Samtidig er det klart at Ryanair åpner nye ruter fra Gardermoen til London og fra Vilnius til Gardermoen.

– Vi ønsker Ryanair velkommen til Oslo Lufthavn og kan slå fast at enda et stort, internasjonalt flyselskap ser verdien av å frakte nordmenn til attraktive destinasjoner i Europa. Dette bidrar til å styrke et allerede veldig godt rutetilbud, sier lufthavnsjef Øyvind Hasaas ved Gardermoen.

Les også: Østlandets flyplasskapasitet skal kartlegges

Han gjør det helt klart at Ryanair vil operere fra Norges hovedflyplass på like vilkår som de øvrige flyselskapene.

– Ryanair betaler de samme avgiftene og har de samme betingelsene som tilbys øvrige flyselskap som flyr til og fra Oslo Lufthavn, sier Hasaas.

Se hele pressekonferansen her:

Les også:

Høyre-folk trekker seg i protest mot flyseteavgiften

– Det betyr kroken på døra for flyplassen på Rygge

Personvernpolicy