Meny

Forsker: Flyavgiften er altfor lav

Flyavgiften på 88 kroner påvirker reiselysten for lite. Men en avgift på 400 kroner kan gi merkbare utslag, tror transportforsker. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)
Flyavgiften på 88 kroner påvirker reiselysten for lite. Men en avgift på 400 kroner kan gi merkbare utslag, tror transportforsker.

Hvis regjeringen ønsker å få folk til å fly mindre, er en avgift på 88 kroner per flyreise lite, særlig på lange turer, mener Harald Thune-Larsen, forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

– 80 kroner for en tur til Thailand gjør ikke så mye til eller fra for om folk reiser eller ikke, sier Thune-Larsen til Vårt Land.

Les også:   Venstre anklager Ap og Sp for rå populisme i Rygge-saken

Venstre foreslo i sitt alternative statsbudsjett en avgift på 50 kroner på flybilletter innenlands og til Europa, og mellom 175 og 300 kroner på flyreiser til utlandet. Arbeiderpartiet vedtok på sitt landsmøte i fjor å utrede en flyseteavgift etter tysk mønster, der langdistansereiser vil få en avgift på nærmere 400 kroner.

– Det kunne nok få mer effekt. Da ville den ramme flyginger til mål som Thailand og USA mye hardere, sier Thune-Larsen.

Les også:   – Det er for seint for Rygge

Forskeren regner med at Ryanair nå vil utnytte flyflåten sin et annet sted i verden, men eventuelt redusere den på sikt hvis avgiftene blir enda høyere enn i dag. På lang sikt tror han at avgiften kan få noe å si for flytrafikken i og til og fra Norge.

– Men om man mener at avgiften skal ha miljøeffekt, reagerer jeg på at den ikke er innrettet mer etter avstand. Lange flyreiser forurenser mye mer, sier Thune-Larsen.

Les også:

Frp står likevel bak flypassasjeravgiften

Frp skaper forvirring hos samarbeidspartiene

Siv Jensen: – Ingen norske flyplasser legges ned på grunn av flypassasjeravgiften

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus