Forsker: Flyavgiften er altfor lav

Flyavgiften på 88 kroner påvirker reiselysten for lite. Men en avgift på 400 kroner kan gi merkbare utslag, tror transportforsker. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)
Flyavgiften på 88 kroner påvirker reiselysten for lite. Men en avgift på 400 kroner kan gi merkbare utslag, tror transportforsker. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)

Flyavgiften på 88 kroner påvirker reiselysten for lite. Men en avgift på 400 kroner kan gi merkbare utslag, tror transportforsker.

Hvis regjeringen ønsker å få folk til å fly mindre, er en avgift på 88 kroner per flyreise lite, særlig på lange turer, mener Harald Thune-Larsen, forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

– 80 kroner for en tur til Thailand gjør ikke så mye til eller fra for om folk reiser eller ikke, sier Thune-Larsen til Vårt Land.

Les også: Venstre anklager Ap og Sp for rå populisme i Rygge-saken

Venstre foreslo i sitt alternative statsbudsjett en avgift på 50 kroner på flybilletter innenlands og til Europa, og mellom 175 og 300 kroner på flyreiser til utlandet. Arbeiderpartiet vedtok på sitt landsmøte i fjor å utrede en flyseteavgift etter tysk mønster, der langdistansereiser vil få en avgift på nærmere 400 kroner.

– Det kunne nok få mer effekt. Da ville den ramme flyginger til mål som Thailand og USA mye hardere, sier Thune-Larsen.

Les også: – Det er for seint for Rygge

Forskeren regner med at Ryanair nå vil utnytte flyflåten sin et annet sted i verden, men eventuelt redusere den på sikt hvis avgiftene blir enda høyere enn i dag. På lang sikt tror han at avgiften kan få noe å si for flytrafikken i og til og fra Norge.

– Men om man mener at avgiften skal ha miljøeffekt, reagerer jeg på at den ikke er innrettet mer etter avstand. Lange flyreiser forurenser mye mer, sier Thune-Larsen.

Les også:

Frp står likevel bak flypassasjeravgiften

Frp skaper forvirring hos samarbeidspartiene

Siv Jensen: – Ingen norske flyplasser legges ned på grunn av flypassasjeravgiften

Personvernpolicy