Lufthansa og turoperatører vil at du skal «ta en sjanse»

Praha er et av flere mulige reisemål i den nye tjenesten til Lufthansa.
Praha er et av flere mulige reisemål i den nye tjenesten til Lufthansa.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lufthansa lanserer en tjeneste for «usett kjøp» for eventyrlystne reisende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det tyske flyselskapet har lansert booking-tjenesten Lufthansa Surprise, som kan appellere til både reisende som liker overraskelser og de som rett og slett er ubesluttsomme.

Hva om kjæresten har lyst til å besøke Paris, mens du foretrekker Praha? Ser du etter et varmt, solfylt feriested, men klarer ikke bestemme deg for hvor du skal?

Reisende kan velge mellom ni tema, som natur, sol og sand, romantikk og gourmetmat.

Hvert tema har omkring et halvt dusin mulige reisemål, og avreise skjer fra München eller Frankfurt.

Etter å ha valgt tema og reisetidspunkt, samt lagt til betalingsinformasjon, spiller du en runde «rulett» ved å gi flyselskapet bestemmelsesrett over din neste ferietur.

Mulige reisemål nevnt under tittelen «Romantikk» inkluderer Paris, Firenze, Budapest, Praha, Venezia, Wien og Zürich.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Andre tema inkluderer fest, byer, sightseeing og kultur, samt shopping.

Les også: Norske forskere vil effektivisere europeisk flytrafikk

«Trend»

Lufthansa Surprise er den siste av flere turoperatører som har kastet seg på trenden med «blind booking».

Blant aktørene som var tidlig på banen med slike tilbud er Priceline og Hotwire, som tilbyr rabatter til reisende som er villige til å få vite navn på hotell, flyselskap og billeie kun etter at de har bestilt billett.

Konseptet har blitt mer populært de siste årene, og tiltrekker seg kunder som allerede har reist en del og vil gjøre noe spontant, samt yngre som er åpne for uventede forslag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lufthansas lavpriskonsept Eurowings selger også «mysteriebilletter» til fastpris basert på tilsvarende tema, med priser fra 33 euro (307 kroner) og opp.

Det nettbaserte reisebyrået Pack Up + Go vil i tillegg til en slik tjeneste planlegge et lite reiseopplegg i USA basert på kundens budsjett, transportpreferanser og hobbyer. Reisemål og –plan er hemmelig frem til avreise.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Vi planlegger å bruke mindre penger på ferie

– Ikke sjansebilletter

Det norske lavprisselskapet Norwegian har foreløpig ikke vurdert noen slik tjeneste, forteller kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

– Vi opererer ikke med noen form for «restplass» eller «sjansebillett». Billettene som er tilgjengelig er de som til enhver tid ligger på vårt nettsted. Prisene styres av tilbud og etterspørsel, og er man tidlig ute er det størst sjans for billige billetter. Et annet godt tips for lavest pris er å reise i perioder ikke alle andre ønsker å reise, det vil si utenom skoleferier og andre tidspunkt det er mange reisende, sier han til ABC Nyheter.