Advarer mot å slurve med reisebestillingen

Flere og flere bruker utelukkende internett til å bestille reiser. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Flere og flere bruker utelukkende internett til å bestille reiser. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Artikkelen fortsetter under annonsen

De fleste velger nå å bestille reiser på nett, ifølge en global undersøkelse av MarkMonitor og Opinium. Undersøkelsen viser også at flere har opplevd å bli utsatt for kortsvindel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En ny undersøkelse av MarkMonitor og Opinium viser at de fleste nå utelukkende benytter seg av internett for å bestille reiser.

Undersøkelsen viser også at 7 av 100 bestillinger ender med at forventningene ikke innfris.

Les også: Forbrukerrådets tips for trygg bestilling av reiser

Data: MarkMonitor / Opinium, Grafikk: Sverre Frugård / ABC Nyheter
Data: MarkMonitor / Opinium, Grafikk: Sverre Frugård / ABC Nyheter

Reagerer med negative omtaler

42 % velger å gi selskapet dårlig omtale på nett hvis de føler at bestillingen ikke innfrir forventningene.

Faktisk er det hakket flere som gjør dette enn å spørre om refusjon eller å klage så snart misnøyen melder seg.

Mer alarmerende er det at 37 % av de som hadde en dårlig opplevelse med bestillingen rapporterte om misbrukt eller stjålet bankkortinformasjon. Dette tyder på et behov for økt vaktsomhet når man handler eller bestiller reiser på nett, skriver MarkMonitor i en pressemelding.

Les også: Kåring: BoligBytte.com best for å bestille oppholdet

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ser etter lave priser

Mange oppgir den lave prisen som en av hovedårsakene til at de bestiller reiser på nett. 75 % av forbrukerne ser også etter rabatter på andre produkter til ferien. Dette kan for eksempel dreie seg om solbriller, klær og billetter til arrangementer.

Nesten 10 % av disse rapporterer at de har kjøpt noe som har vist seg å være falskt.

– I en økende digital verden blir forbrukere mer og mer utsatt for nettsvindel, forfalskning og piratvirksomhet. Forbrukerne ønsker å kjøpe ekte varer, men svindlerne blir mer og mer sofistikerte i metodene deres. Dette øker risikoen for kundene, sier administrerende direktør Mark Frost i MarkMonitor i en pressemelding.

Han oppmoder selskapene om å ta ansvar for å beskytte både seg selv og kundene deres.

MarkMonitor og Opinium gjennomførte undersøkelsen med 3.257 personer i Storbritannia, USA, Tyskland, Frankrike, Italia, Danmark, Spania og Nederland.

Les også: Nordmenn er raskere på bestillingsavtrekkeren