Futuristisk og luftig transport i Chicago

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den amerikanske storbyen planlegger miljøvennlig transportbane, svevende høyt over bakkeplan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tallrike fremtidsvisjoner på 1950- og 1960-tallet, var svevebaner en trofast gjenganger. I fremtiden ville nemlig t-baner og trikker ikke lenger være forvist til kun å gå under jorden eller fast grunn. I stedet så man de gjerne for seg i ulike futuristiske former, hengende under en kabel mens de suste rundt i byen og slapp passasjerer av og på.

I våre dager er det dårlig med svevebaner i storbybildet, men nå kan Chicago komme til å ta steget inn i fremtiden.

Les også: Her synger veien for deg mens du kjører

(Saken fortsetter under)

Foto: Marks Barfield Architects, Davis Brody Bond

Chicagos Big Ben og Eifeltårn

Tidligere denne måneden ble det presentert planer for en sofistikert og miljøvennlig transportbane som har fått navnet «The Chicago Skyline». Dersom tillatelse blir gitt, skal den kunne gi fantastisk utsikt over byen, høyt hevet over biltak og menneskehoder.

Lou Raizin, grunnleggeren av Broadway in Chicago , var blant de som presenterte de nye planene som etter planen skal lokke flere turister til Chicago by. Ifølge World Architecture News, mener Raizin at «The Chicago Skyline» er et godt eksempel på hvordan de kan flytte Chicago fremover.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi kom hele tiden tilbake til det samme spørsmålet: Hva er vår unike funksjon? Hvor er vårt Eiffeltårnet? Hvor er vår Big Ben? Denne ideen er vårt forsøk på å svare på dette spørsmålet, og er ment å starte en samtale i byen om hvordan vi ønsker at vårt omdømme skal være i fremtiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan øke turisme og velstand

Det er Marks Barfield Architects som står bak dette nye transportmiddelet som har fått navnet The Chicago Skyline. De er samme firma som i sin tid tegnet det Pariserhjul-formede London Eye som er blitt en enorm turistmagnet i den britiske hovedstaden.

(Saken fortsetter under)

Med en høyde på 135 meter og en bredde på 120 meter, er London Eye Europas største pariserhjul. Det har 32 gondoler. Foto: Colourbox

– The Chicago Skyline kan gjøre det samme for Chicago hva London Eye har gjort for London. Det kan bli et svært identifiserbart landemerke i byen, få fart på turismen og øke velstanden, fortalte arkitektfirmaets direktør David Marks ifølge World Architecture News.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Lokalbefolkning og tilreisende vil kunne sette pris på byen og dens arkitektur i verdensklasse fra et helt nytt perspektiv, samtidig som Chicagos reiselivsnæring blir stimulert. Med en miljømessig sensitiv og delikat tilstedeværelse, omtrent som juveler på et kjede, vil transportbanen virke energigivende for bybildet og samtidig tiltrekke seg verdens øyne, understreket Marks.

VIDEO: Dette er fremtidens t-bane i London. Fra 2020-årene skal det rulles ut 250 nye tog på verdens eldste metrosystem.

Les også:

Blant fisk, vilt og countrystjerner i Smoky Mountains

Guadeloupe - Sommerfuglen i Karibia

Alternativ ferie for katteelskere