Meny

Flypassasjeravgiften kan bety slutten for Rygge

Ryanair står for hoveddelen av trafikken på Moss Lufthavn Rygge. Når flyseteavgiften blir innført fra 1, juni betyr det etter all sannsynlighet at flyplassen må legges ned ettersom Ryanair da sier opp kontrakten. Foto: Jon Olav Nesvold (NTB scanpix)

Finansdepartementet vedtok fredag å innføre flypassasjeravgiften 1. juni i år. Konsekvensen kan bli at Rygge flyplass må legge ned virksomheten.

– Avgiften ble vedtatt av Stortinget før jul som en del av budsjettavtalen for 2016. Stortinget vedtok både sats og fritak. Når Finansdepartementet i dag fastsetter forskriften og iverksetter avgiften med virkning fra 1. juni, følger vi lojalt opp Stortingets vedtak om å innføre en flypassasjeravgift, sier finansminister Siv Jensen (Frp).

Avgiften kan føre til at Rygge sivile lufthavn AS må legge ned virksomheten.

– Det er dramatisk, og vi er veldig skuffet over avgjørelsen. Nå skal vi snarest mulig sette oss ned og diskutere med styret og våre eiere for å få klarhet i hvilke konsekvenser dette vil få, sier markedssjef Silje N. Thoresen til NTB.

Innføringen av avgiften vil føre til at Ryanair forsvinner fra flyplassen. Det irske lavprisselskapet har allerede sagt opp avtalen med Rygge fra 1. november på grunn av avgiften. Det vil da bli vanskelig å drive flyplassen videre.

– Det vil berøre 500 arbeidsplasser på flyplassen direkte og ytterligere 500 vil bli indirekte berørt, det er mye, sier hun.

Les også: Regjeringen taper 250 millioner på krangel om flyavgift

– Vil tape valutainntekter

Administrerende direktør Kristin Krohn Devold sier i en kommentar at Norge vil tape valutainntekter på at avgiften blir innført.

– Innføringen av denne ekstra avgiften vil ha negative konsekvenser for reiselivet. Konsekvensen kan bli færre turister og tap av valutainntekter, sier hun.

Også NHO Luftfart er kritiske og mener at regjeringen legger opp til at reisende må betale avgiften både to og tre ganger. Avgiften kan også føre til ulik konkurranse blant flyselskapene, ifølge NHO Luftfart.

Finansminister Siv Jensen innfører flyseteavgiften fra 1. juni, som varslet. Uenigheten med ESA er nå ryddet av veien. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Tonen er en helt annet hos Natur og Ungdom. De jubler for at avgiften nå blir innført.

– Klimagassutslippene fra flytrafikken økte med 84 prosent mellom 2002 og 2014. Det er uakseptabelt. Vi jubler i dag for at regjeringen lytter til våre innspill og tar grep for å få bukt med skyhøye utslipp, sier nestleder i Natur og Ungdom, Gaute Eiterjord.

Den såkalte flyseteavgiften innebærer en økt utgift på 88 kroner per passasjer per avgang fra norske flyplasser – med unntak av passasjerer som må ta flere fly med samme selskap på samme reise.

Les også: Ap-veteran tror Jensen fusker med flyavgiften

Grønt lys fra ESA

EFTAs overvåkingsorgan ESA mente dette fritaket kunne innebære ulovlig statsstøtte og ba regjeringen vente med å innføre ordningen til spørsmålet var avklart. Avgiften skulle egentlig ha vært på plass fra 1. mars.

Regjeringen mente det ikke dreier seg om ulovlig statsstøtte, men siden ESA lovte å behandle saken raskt, gikk Finansdepartementet med på å utsette innføringen til 1. juni.

Den senere tiden har departementet og ESA hatt en dialog om saken, og ESA har kommet til at fritaket ikke er å anse som statsstøtte, ifølge Finansdepartementet.

Utsettelsen fra 1. mars til 1. juni har kostet staten 250 millioner kroner i avgifter, gikk det frem av revidert nasjonalbudsjett. Avgiften var en vesentlig faktor for at regjeringen og støttepartiene skulle kunne lande en enighet om statsbudsjettet for 2016.

Les også: Sundtoft (H): – Flyseteavgiften er bare starten

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus