Meny

Utbyggingen av Oslo lufthavn går mot slutten

Slik blir den nye terminalen. Se video.
Nedtellingen til åpningen av nye Oslo lufthavn har for alvor startet. Onsdag fikk samferdselsministeren en titt på den nye piren.

Onsdag var det nøyaktig ett år til den offisielle åpningen. Allerede er 94 prosent av den nye lufthavnen ferdigstilt, og prosjektet er i rute både på budsjett og på tid.

– Oslo lufthavn er det viktigste knutepunktet i norsk samferdsel, og de reisende får snart en bedre hverdag med en større, bedre og mer effektiv lufthavn, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Se video fra den nye terminalen øverst i artikkelen.

Les også:  Alt du trenger å vite om å handle på taxfree

Utvidelsen av Oslo lufthavn

Onsdag er det nøyaktig ett år igjen til den offisielle åpningen.

Flyplassen blir nesten dobbelt så stor med kapasitet for 30 millioner passasjerer årlig.

Terminalen utvides med 117.000 kvadratmeter.

Det bygges en ny pir nord på lufthavnen, 21 oppstillingsplasser for fly, et nytt bagasjeanlegg, ny togstasjon.

Utvidelsen koster 14 milliarder kroner.

Utbyggingen startet våren 2011.

Norges største lufthavn åpnet i oktober 1998. Kapasiteten var da på 12 millioner passasjerer i året.

30 millioner passasjerer

Utbyggingen innebærere at Norges hovedlufthavn blir nesten dobbelt så stor. Fra april 2017 skal den ha en årlig kapasitet på 30 millioner passasjerer i året.

Den nye piren, Pir Nord, blir ca. 300 meter og får elleve nye flyoppstillingsplasser som skal håndtere både innenlands- og utenlandstrafikk.

Reisende behøver ikke bekymre se over at det blir lengre å gå. Gardermoen har i dag forholdsvis korte gangavstander sammenlignet med utenlandske flyplasser på samme størrelse. Den nye piren vil ha samme avstand mellom ytterpunktene.

– Det vil si at står du i sikkerhetskontrollen, vil det være opptil 300 meter til ytterpunktet både til innlands- og utenlandsgate, sier Thorgeir Landevaag, direktør for terminaldrift og istandsettelse av prosjektet, som heter T2.

Les også:  Alle gatene på Gardermoen får nye navn

Moderne design

Pir Nord får et moderne design- og arkitektonisk uttrykk, forteller Landevaag. For eksempel er det lagt mye tanke bak materialvalgene. Himlingen har et rutemønster for å slippe mye lys inn og skape en atmosfære som er lys og luftig. Designen skal minne om et rør som er brettet ut, og som innordner seg mot det eksisterende bygget.

I terminalbygget har man lagt vekt på å fortsette med de samme materialene som i dagens bygg, nemlig glass, tre og betong. Det skal bidra til et inntrykk av at det hele er ett stort terminalbygg.

(Artikkelen fortsetter under)

Oslo lufthavn er under utbygging. Den nye ankomst- og avgangshallen og pir nord skal være ferdig i slutten av april 2017. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Les også:  Slik blir Oslo Lufthavns nye sikkerhetskontroll

Fases inn gradvis

Byggingen startet i 2011 og var altså planlagt for seks år. Grunnen til at det tar såpass lang tid, er at Oslo lufthavn skulle fungere i vanlig drift mens byggingen pågikk. Avinor-sjef Dag Falk-Pettersen er svært godt fornøyde med å ha en punktlighet på 96 prosent, noe som er blant de beste i Europa, samtidig med den store utbyggingen.

– Selv om vi er nesten ferdig, er den siste fasen krevende. Vi skal ta i brukt stadig nye områder og teste og lære oss nye systemer slik at alt fungerer når det åpnes, sier Landevaag.

Det har vært en rekke milepæler underveis, og onsdag kunne samferdselsministeren foreta åpningen av ny midlertidig passasjerstrøm innlands.

I mai åpner midlertidige sikkerhetssluser mot den nye avgangshallen, og jobben med å rive byggeveggen mot Pir Nord starter. I juni åpner nye flyoppstillingsplasser, og i september kommer den utvidede taxfreebutikken. 

Les også:  Annethvert fly på Gardermoen er forsinket

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus