Dette irriterer nordmenn mest på hotell i utlandet, og slik får du erstatning

ILLUSTRASJONSFOTO: Pexels
ILLUSTRASJONSFOTO: Pexels
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er mye med både andre gjester og selve hotellet som irriterer nordmenn på hotellferie i utlandet. Reiseforsikringen hjelper deg imidlertid neppe til å få refundert penger for en helt eller delvis ødelagt ferie.

Artikkelen fortsetter under annonsen

ABC Nyheter i samarbeid med Pengenytt: Hotellgjester som holder av solsenger tidlig på morgenen, samt høylytte og skrikende barn, topper listen over mest irriterende momenter på feriehoteller. I alle fall når det gjelder andre gjesters oppførsel.

Når det gjelder selve hotellet er det dårlig renhold som irriterer mest. Se for øvrig hele listen nederst i artikkelen.

Det viser en undersøkelse Respons analyse har gjennomført for reisebyrået Ticket. 1084 personer fra hele landet har svart på undersøkelsen.

Les også: Minst 650.000 husholdninger betaler mer for strømmen enn de må

Mer populært med barnefrie hoteller

– Det er ikke populært når andre gjester på hotellet tar for seg og ikke viser hensyn. At andre gjester reserverer solsenger eller at barn herjer og skriker oppleves derfor som de verste irritasjonsmomentene når det gjelder andre gjester på hotell i utlandet, sier Ellen Wolff Andresen, Markedssjef i Ticket Feriereiser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Noe kan man derimot sikre seg mot.

– Vi ser at flere kunder etterspør konsepthotell, spesielt blant par som reiser uten barn i ferien. Gjennom å bestille «voksenhotell» for par uten barn, slipper man både barneskrik og spruting fra lekende barn i bassenget, sier Wolff Andresen.

Les også: Sjekk fastrente-fellen i disse bankene

Ass. informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring, Emma Elisabeth Vennesland.
Ass. informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring, Emma Elisabeth Vennesland.

Hjelper ikke med reiseforsikring

På ferie i utlandet tenker mange at reiseforsikringen dekker de fleste situasjoner man kommer opp i. Slik er det imidlertid ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– En reiseforsikring er ment å dekke tyverier, uhell og sykdom på reiser, og det er ikke en universalforsikring som dekker alle tenkelige situasjoner man kan havne i, sier assisterende informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring, Emma Elisabeth Vennesland, til Pengenytt.

Hun legger til at det i teorien ikke hadde vært noe problem å lage en forsikring som dekket alle mulige irritasjonsmomenter, men den hadde blitt så kostbar at ingen ville kjøpt den.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det meste av det som går på irritasjonsmomenter må man ta på egen kappe. Du kan eventuelt klage til hotellet eller reiseoperatøren. Hvis ikke det fører noe sted, kan du klage inn saken for Pakkereisenemda, sier Vennesland.

Les også: Slik velger du eiendomsmegler

Slik klager du til Pakkereisenemda

På Pakkereisenemdas nettider står det følgende:

«Dersom du har noe å klage på, er det viktig at du henvender deg til turarrangørens reiseleder eller representant på reisemålet slik at turarrangøren får mulighet til å rette feil eller mangler så raskt som mulig. Forutsetningen for å at det skal foreligge grunnlag for prisavslag eller erstatning etter hjemkomst, er at turarrangør har fått mulighet til å rette feilen i løpet av ditt ferieopphold.»

Videre står det:

«Dersom forholdene du klager over ikke er tilfredsstillende rettet, kan du klage etter at du har avsluttet reisen. Skriftlig reklamasjon må være fremsatt til turarrangør eller formidler senest 4 uker etter hjemkomst.»

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Du sender inn klageskjema elektronisk her.

Festbråk ga prisavslag på 40 prosent

Før du bestemmer deg for å klage, kan du undersøke om nemnda tidligere har truffet avgjørelser i en sak som kan ligne på din klagesak. Her er et eksempel:

Én klager, som reiste med sin sønn på 8 år til Alcudia Pins i fjor sommer, ble i 4 av 7 netter sjenert av naboenes festing. Klager ønsket å bytte rom, men reisearrangøren Star Tour hadde ingen andre rom å tilby.

Star Tour tilbydde en kontantutbetaling på 1500 kroner, eller et reisegavekort på 2500 kroner som kompensasjon. Klageren ville ikke godta dette, og henvendte seg derfor til Pakkereisenemda.

Nemnda støttet klageren, og anbefalte et prisavslag på nesten 6000 kroner (40 prosent av reisens pris).

Les også: Husbanken: – Flere kan ha krav på bostøtte

Dette irriterer nordmenn på ferie i utlandet:

Fem-på-topp andre hotellgjester

1. Hotellgjester som holder av solsenger tidlig på morgenen, 30 prosent
2. Høylytte og skrikende barn, 30 prosent
3. Festende ungdommer, 23 prosent
4. Hotellnaboer som har høylytt sex, 9 prosent
5. Barn og voksne som plasker i bassenget slik at det spruter på de som soler seg, 6 prosent

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ni-på-topp om selve hotellet

1. Dårlig renhold på rommet, 60 prosent
2. Dårlig mat, 43 prosent
3. Når hotellet ikke lever opp til lovet standard, 41 prosent
4. Dårlig lydisolerte hotellrom, 37 prosent
5. Det går ikke an å justere temperaturen (for varmt/kaldt), 32 prosent
6. Wifi fungerer dårlig, 30 prosent
7. Vanskelig å koble seg opp på wifi, 15 prosent
8. Lang tid på innsjekking/utsjekking, 13 prosent
9. Lys bak rullgardinene som vekker meg, 6 prosent

Øvrig

Det er ikke noe som irriterer meg på hotell, 6 prosent
Jeg bor aldri på hotell utenlands, 3 prosent
Annet, 3 prosent

Kilde: Ticket (undersøkelse med 1084 respondenter og riksrepresentativt utvalg).

Denne saken er opprinnelig publisert på Pengenytt.no