Cruise mot nye horisonter
Cruise seiler på en stor popularitetsbølge, og stadig flere nordmenn omfavner en ferieform som byr på opplevelser som slett ikke begrenser seg til bøljan blå.
Turistinformasjon:
De fleste store turoperatørene har nå cruisereiser i sine porteføljer – Ving, Star Tour og Apollo, samt mer nisjepregete operatører som USA Spesialisten og NormannsReiser, i tillegg til online-selskaper som Reisegiganten og spesialister som Ask Mr Cruise.
Du kan selvsagt, som i vårt tilfelle, bestille direkte.
Anthem of the Seas vil for øvrig ha New York/New Jersey som sin hjemmehavn.
___
Slik kommer du dit:
Det er kort vei fra Newark (New Jersey), der både SAS, Icelandair og en rekke andre flyselskaper lander, mens Norwegian flyr direkte til John F. Kennedy International Airport i Queens, New York. Derfra er taxi den enkleste transportmuligheten til Cape Liberty Cruise port i New Jersey.
Flybilletter:
USA, FLORIDA (ABC Nyheter): Den pensjonerte læreren Gail Gacharna fra Florida blir aldri lei av cruise. Hun bærer derfor hedersbevisningen forært henne av rederiet med tydelig stolthet. Med godt over hundre cruiseturer under vesten tilhører hun adelen blant passasjerene på «Anthem of the Seas», som for anledningen ligger i New York og skal ut på en to-dagers innvielsescruise i farvannene like utenfor.
– Det er noe med å hele tiden være på vei til noe, sier 68-åringen med typisk amerikansk patos.
– Jeg blir aldri lei.
Les også: Kåring: Verdens beste cruiseskiprederier
Nordmann i førersetet
Gail er cruiseselskapenes drømmekunde. Gjengangeren, som bestiller ny tur så snart cruiset hun har vært på er over. Det er nettopp disse Royal Caribbean og de mange andre cruiseselskapene lever av, og som gjør at de bestiller skip i en nærmest evig strøm.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSamtidig representerer de selskapenes største utfordring. For stamkundene blir stadig mer krevende, de vil oppleve noe nytt hele tiden. Ofte tar de barn og barnebarn med, noe som stiller ytterligere krav.
Ikke rart at de største cruiseskipene er formet som store landsbyer, med alle tenkelige attraksjoner – fra kunstige surfebølger til fallskjermhopp-simulatorer og superraskt internett.
Les også: Første prøveseilas for verdens største cruiseskip
Her skal man ikke savne noe av det man kan oppleve på landjorden.
– Det gjør at vi aldri kan sitte stille, men hele tiden utvikle oss videre, med nye skip og seilingsleder, som Royal Caribbean-sjefen Richard Fairn poengterte det under et pressetreff i forbindelse med «Anthem»-seilasen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFra starten hans i Royal Caribbean med fire skip har selskapet nå 38 fartøy under de ulike merkevarene – Celebrity, Royal Caribbean, Pullmantur, Azamara og CDF Criosières.
Artikkelen fortsetter under annonsenDen voksende listen av merkevarer sier noe om den enorme utviklingen cruisebransjen har vært igjennom siden Knut Kloster og partneren Ted Arison dro i gang den moderne cruiseindustrien med Norwegian Caribbean Line for snart 50 år siden.
Les også: Kvinne betaler 1,2 millioner i året for å bo på luksuriøst cruiseskip
På tiendeplass
Sterk vekst i den kinesiske middelklassen har ført til stor etterspørsel etter cruise. I år ventes den foreksempel å være fem ganger så stor som for tre år siden.
Dette har fått cruiseselskapene til å bygge cruisefartøy i et tempo vi aldri tidligere har sett. Ja, det i den grad at Financial Times nå setter spørsmålstegn ved om all byggingen er bærekraftig.
Les også: Her er verdens smarteste cruiseskip
Tegn tyder nemlig på at etterspørselen er i ferd med å flate ut. Det skyldes delvis en nedkjøling i den kinesiske økonomien. Ifølge den internasjonale finansavisen har blant annet flere reisearrangører sett seg nødt til å gå ut med store rabatter for å fylle plassene i de nye båtene.
Artikkelen fortsetter under annonsenFinancial Times utelukker faktisk ikke at cruisebransjen kan gå på en smell, som den gjorde i 1999 og i 2006. Samtidig vokser interessen i det europeiske markedet, og ikke minst i Norge. Vi er nå tiende største nasjon i antall passasjerer, som i forhold til folketallet er ganske imponerende.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Dette er fremtidens cruiseskip
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Åpner for nisjer
Samtidig – av verdens 22 millioner passasjerer - kommer fortsatt 85 prosent fra USA og Europa. Veksten fremover kommer i stor grad fra Asia, selv om det fortsatt er de amerikanske stamkundene som utgjør selve grunnfjellet i cruiseindustrien.
Ifølge kinesiske turistmyndigheters prognoser forventes det at minst 4,5 millioner kinesere årlig frem til 2020 kommer til å reise på cruise.
Dette er tall investeringsbanken Morgan Stanley ikke helt går god for. Tøffere økonomiske tider i Kina kan forpurre salget av reiser den veien.
Artikkelen fortsetter under annonsenHva det får å si for cruisebransjen gjenstår å se, for også reisende i Vesten vil etter hvert forflytte seg østover – til farvann som Det indiske hav og Sørkinahavet.
I mellomtiden fortsetter Gail å reise. Som sagt er det amerikanske markedet cruisebransjens viktigste, og det som langt på vei definerer hva et cruise skal være. Snakker man om volum er nettopp det typisk amerikanske selve bærebjelken.
Les også: Nytt cruiseskip ansetter kun roboter i baren
Samtidig åpner det breialt gigantomane for nisjer, som blant annet Hurtigrutens ekspedisjonsskip «Fram», eller seilskipene til svenskeide Star Clippers.
For Gail er det imidlertid bare de store båtene som gjelder. Hun setter særlig pris på promenaden på «Oasis of the Seas» –verdens største cruiseskip.
– Skulle gjerne sett noe slikt her også, sier hun når vi seiler opp Hudson-elven og får New Yorks blinkende skyline nærmest surrealistisk tett innpå oss idet sola går ned over New Jersey.
Hun er ikke så veldig imponert, med andre ord, mens vi andre mindre blaserte cruisefarere blir stående og måpe over byens hypnotiserende lys.