Emirates med rekordinnkjøp av vin

LUKSUS: Flygiganten Emirates satser på å tilby 70 forskjellige viner, champagner og portviner på en gjennomsnittlig flytur.
LUKSUS: Flygiganten Emirates satser på å tilby 70 forskjellige viner, champagner og portviner på en gjennomsnittlig flytur. Foto: Emirates

Flyselskapet Emirates brukte over én milliard kroner på vin i 2015.

Emirates, som er et av verdens største flyselskaper, bruker svimlende summer på å utvide vinutvalget sitt. I 2015 var vininnkjøpet til flyselskapet på 1,15 milliarder kroner, noe som er over dobbelt så mye som tidligere års innkjøp.

Les også: Emirates annonserer «verdens lengste» flytur

Serveres om 7–10 år

Vinen er tiltenkt passasjerene på Emirates sine tre kabiner, men det vil ta flere år før de nyervervede edle dråpene blir klare for servering. Emirates kjøper nemlig inn vinen før den er ferdigprodusert, og lar den modnes før servering om bord på flyene.

– TENKER LANGSIKTIG: Terje Grue, norgessjef i Emirates, sier at vinutvalget til flyselskapet er et resultat av langsiktig planlegging og investeringer. Foto: Emirates
– TENKER LANGSIKTIG: Terje Grue, norgessjef i Emirates, sier at vinutvalget til flyselskapet er et resultat av langsiktig planlegging og investeringer. Foto: Emirates

– Gjennom årene har vi styrket oss gjennom avtaler med de beste vingårdene i verden, og vi er stolte av at vinlisten vår kan minne om det du finner på de beste restaurantene i verden, sier Terje Grue, norgessjef i Emirates, i en pressemelding.

Ifølge Emirates plukker flyselskapet ut eksklusive og sjeldne viner til passasjerene ved hjelp av et eget team av vinkjennere.

– Mange av passasjerene våre har vært positivt overrasket over utvalget og kvaliteten på vinene, og blir naturligvis nysgjerrige på hvordan vi kan tilby såpass sjeldne viner. Svaret er rett og slett langsiktig planlegging og investeringer, forklarer Grue.

Les også: Serverer verdens beste flymat

Stort utvalg

På en vanlig dag skal passasjerene kunne velge mellom 70 forskjellige viner, champagner og portviner på alle billettklasser til over 150 destinasjoner, og det luksuriøse flyselskapet mener å kunne tilby noen av de mest sjeldne og eksklusive vinene.

– Svært få produsenter kan møte de volumene som vi trenger av den kvaliteten vi ønsker. Det ble derfor tidlig besluttet at vi heller går for kvalitet og kjøper mindre kvanta direkte fra vingårdene og produsentene, forteller Terje Grue i pressemeldingen.

Blant de nye tilskuddene finner man fine italienske viner som Solaia og Ornellaia for First Class. Super Tuscan Tignanello vil bli tilgjengelig i Business Class-tilbudet i løpet av de neste årene.

Emirates har totalt brukt flere milliarder kroner på vin de siste ti årene. Noen av vinene vil ikke være klare for konsumering før 2025.

Les også: Dette er de sikreste flyselskapene i verden

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus