Meny

Flypassasjeravgiften utsettes til juni

Frp-leder og finansminister Siv Jensen. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Finansminister Siv Jensen (Frp) utsetter innføringen av den omstridte flypassasjeravgiften til 1. juni. Unntaket som gjøres for reisende som bytter fly, kan være ulovlig statsstøtte.

Flypassasjeravgiften

* Vedtatt av Stortinget i desember i fjor og opprinnelig planlagt innført fra 1. april i år. Innføringen er nå utsatt til 1. juni.

* Avgiften skal ilegges alle avganger fra norske lufthavner med en sats på 80 kroner per passasjer, pluss moms, totalt 88 kroner.

* Avgiften var en del av budsjettavtalen mellom Høyre/Frp-regjeringen og samarbeidspartiene Venstre og KrF fra november 2015.

* Den nye avgiften skal etter forutsetningene gi staten 1 milliard kroner i inntekt i år.

* Ifølge Stortingets vedtak skal flypassasjerer som må reise med flere fly, bare betale én avgift. Finansdepartementet foreslår som vilkår for dette at reisene foregår med samme selskap, eller selskaper med samarbeidsavtale.

* EFTAs overvåkingsorgan ESA skrev i forrige uke til Nærings- og fiskeridepartementet at avgiftens unntak for slike transferpassasjerer kunne være ulovlig statsstøtte.

Et brev fra Brussel gjør at regjeringen utsetter innføring av den omstridte flypassasjeravgiften. Senterpartiet mener det er første skritt på veien mot skrinlegging av avgiften.

– Avgiften skulle ha blitt avvist med det samme den kom på bordet under forhandlingene, sier leder av næringskomiteen, Geir Pollestad (Sp).

Les også: Forstår ikke at flypassasjeravgift ikke er avklart

Han betrakter utsettelsen som en viktig delseier og håper regjeringen innen 1. juni legger avgiften i skuffen for godt. Det samme gjør administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.

– Vi er trygge på at ESA vil konkludere med at avgiften er i strid med EØS-avtalen, fordi den diskriminerer flyselskaper som ikke har samarbeidsavtaler, sier Lothe og viser til at Konkurransetilsynet har flagget lignende bekymringer.

Ber om svar

Arbeiderpartiet slakter regjeringens håndtering av saken og ber finansministeren redegjøre for hvordan utsettelsen skal dekkes inn.

– Dette er et resultat av at regjeringspartiene og deres samarbeidspartnere i sene nattetimer finner på nye avgifter de ikke vet konsekvensene av, fordi de ikke evner å prioritere, sier finanspolitisk talskvinne Marianne Marthinsen.

Les også: LO sier nei til flypassasjeravgift

For ordens skyld har de borgerlige samarbeidspartiene avvist at flypassasjeravgiften havnet på forhandlingsbordet «en sen nattetime», men Ap er uansett ikke imponert over forarbeidet,

– Jeg kommer til å sende et skriftlig spørsmål til finansministeren om hvorvidt dette betyr at regjeringen atter en gang går til oljefondet for å betale regningene for deres slette arbeid, sier hun.

Utsetter

Finansminister Siv Jensen (Frp) besluttet torsdag å utsette innføringen av den omstridte avgiften til 1. juni. Planen var å innføre avgiften 1. april, men det var før EFTAs overvåkingsorgan ESA torsdag i forrige uke henvendte seg til regjeringen. Budskapet var at avgiftsunntaket for såkalte transferpassasjerer ikke er forskriftsmessig varslet.

– Hvis det gjennomføres i sin nåværende form, og i en utstrekning som omfatter statsstøtte, vil ESA behandle det som «ulovlig støtte», heter det i et brev til Nærings- og fiskeridepartementet.

Samme bekymring ble også påpekt i høringsrunden, men regjeringen har hele tiden fastholdt at avgiften ikke omfatter statsstøtte og at et forhåndsvarsel til ESA derfor ikke var nødvendig.

Les også: Stortinget vedtok flyseteavgiften

– Vil bli innført

Finansminister Siv Jensen (Frp) er trygg på at avgiften tross ESAs henvendelse vil bli innført som forutsatt av Stortinget.

– Vi har hele tiden forholdt oss lojalt til Stortingets vedtak. Men når ESA nå vil behandle saken og lover å komme med en avgjørelse raskt, er det mest fornuftig å utsette avgiften. På den måten unngår vi risiko for at eventuell støtte må tilbakebetales, sier hun til NTB.

Avgiften var ment å bringe inn ca. 1 milliard kroner i inntekter til staten i 2016, forutsatt at den ble innført fra 1. april. Regjeringen vil komme tilbake til de budsjettmessige konsekvensene i revidert nasjonalbudsjett.

Venstre tar utsettelsen med ro, i likhet med Miljøpartiet De Grønne, som støtter avgiften.

– Det viktigste er at denne fornuftige avgiften faktisk blir innført. Flyavgift er ikke noe særnorsk. Storbritannia og Tyskland har hatt det i flere år, om disse EU-landene får til en avgift, må Norge også klare dette, sier MDGs Rasmus Hansson.

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus