Forstår ikke at flypassasjeravgift ikke er avklart

Samarbeidspartiene Venstre og KrF er overrasket over at regjeringen ikke har avklart den omstridte flypassasjeravgiften med EFTAs kontrollorgan ESA.

Finansminister Siv Jensen (Frp) sier at hun vil gå i dialog med ESA, etter at kontrollorganet nå har sett seg nødt til å be Norge om et forhåndsvarsel av avgiften.

Det skjer fordi ESA vil undersøke om unntakene er ulovlig statsstøtte.

Overraskelse

På Stortinget trodde samarbeidspartiene at denne avklaringen for lengst var foretatt.

Fra begge partier fremholdes det at Finansdepartementet ellers er raskt ute med å avvise budsjettforslag som de mener ikke vil la seg gjennomføre.

– Det er overraskende at man ikke har fulgt det som i hvert fall fra ESAs side oppfattes som en normal prosedyre, sier KrFs finanspolitiske talsmann Hans Olav Syversen til NTB.

– Vi forventer at en modell som regjeringen legger frem både er gjennomtenkt og kvalitetssikret, uttalte Venstres finanspolitiske talsmann Terje Breivik nylig.

Bakgrunn: Flyavgiften kan bli skrinlagt etter ESA-refs

Åpner for utsettelse

ESAs inngripen kan føre til at avgiften ikke blir innført 1. april, en dato finansministeren så langt har tviholdt på.

– Vi vil så snart som mulig informere ESA om våre vurderinger og begrunnelser for dette, heter det i en skriftlig kommentar fra Jensen til NTB.

Nå åpner hun for at 1. april kan ryke:

– Dersom ESA beslutter at Norge må utsette innføring av avgiften inntil ESA har vurdert om den er i overensstemmelse med EØS-avtalen, vil vi forholde oss til dette, poengterer hun.

Les også: Venstre sier Frp-motstand førte til flypassasjeravgift

Trenger tid

Hvor lang tid ESA trenger, er det ikke mulig å si noe om nå.

– Fremdriften avhenger av det Norge legger frem, og om det er noe vi kan ta stilling til på kort tid, eller om det er noe vi trenger mer tid på å vurdere, sier informasjonssjef Andreas Kjeldsberg Pihl i ESA til NTB.

– Er det realistisk med en konklusjon før 1. april?

– Erfaringsmessig tar det gjerne litt lengre tid enn det.

Les også: Konkurransetilsynet mener flyseteavgift må utsettes

Transfer-trøbbel

ESA skriver i et brev til regjeringen at de ikke er forskriftsmessig varslet om unntaket som foreslås i flypassasjeravgiften for transfer-passasjerer, altså reisende som skal videre med et annet fly.

– Hvis det gjennomføres i sin nåværende form, og i en utstrekning som omfatter statsstøtte, vil ESA behandle det som «ulovlig støtte», heter det i brevet.

Det får KrFs Hans Olav Syversen til utfordre kontrollorganet:

– Hensikten med unntaket er å sørge for at reiser der sluttdestinasjonen krever mellomlanding, ikke belastes med dobbel avgift. Jeg har litt problemer med å se hvordan det kan kalles statsstøtte, sier Syversen til NTB.

Les også: USA ber Norge stanse flyseteavgift

– Dårlig håndverk

Administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart ber finansministeren ta en «real pustepause».

– Den eneste måten regjeringen kan komme seg unna dette på, er å dobbeltbeskatte alle transferpassasjerer. Det er i så fall dårlig nytt for alle som bor i distriktet og er avhengige av flybytte for å komme seg hjem, sier han.

Senterpartiets Geir Pollestad mener at brevet fra ESA innebærer at avgiften ikke kan innføres som varslet 1. april og ber regjeringen trekke hele avgiften.

– ESA har gjort det Siv Jensen burde ha gjort for lenge siden – nemlig dratt i nødbremsen, sier Pollestad.

Han ber regjeringen trekke hele avgiften, som kom i stand som et resultat av de borgerlige budsjettforhandlingene på Stortinget i fjor høst.

– Avgiften har dårlig miljøprofil og rammer distriktene. I tillegg er den konkurransevridende, og det er det som har fått ESA til å reagere, sier Pollestad, som leder Stortingets næringskomité.

Arbeiderpartiets Eirik Sivertsen mener regjeringen har hasteinnført en avgift uten nødvendig utredning.

– Dårlig politisk håndverk, sier han.

Les også: Stortinget vedtok flyseteavgiften

Personvernpolicy