Nasa vil bygge supersonisk passasjerfly

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den amerikanske romfartsorganisasjonen Nasa har gitt Lockheed Martin kontrakt på å utvikle et stillegående passasjerfly som kan bryte lydhastigheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

13 år etter at Concorde ble satt på bakken kan det være duket for en ny æra med overlydsflygninger for flypassasjerer på kommersielle ruter.

Nasa har valgt en gruppe ledet av Lockheed Martin Aeronautics Company til å lage et foreløpig design til stillegående overlydsfly. Et av målene er at støyen overlydsfly vanligvis skaper når de skjærer gjennom luften skal kunne reduseres. «Lydmuren» er en folkelig betegnelse på sjokkbølgen som oppstår når et fly beveger seg raskere enn lyden.

Dette blir den første av flere «X-fly» som skal utvikles i Nasa-programmet New Aviation Horizons.

– Nasa jobber hardt for å gjøre luftfarten renere, grønnere, tryggere og stillere, samtidig som vi utvikler fly som er raskere, sier Nasa-sjef Charles Bolden i en pressemelding.

Les også: Hawking: – Nå reiser jeg til verdensrommet

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mindre støy

Etter å ha gjennomført studier og arbeidet for å bedre forståelsen av akseptable lydnivåer i ulike deler av landet ba Nasa ulike aktører om å sende inn designforslag til et testfly som kan fly i overlydshastighet, men med en lavere lyd enn smellet man er vant til å forbinde med overlydsfly.

– Utvikling, bygging og testflygning av et stillegående supersonisk X-fly er det neste skrittet mot å gjenåpne tilgangen på overlydshastigheter for flypassasjerer, sier Jaiwon Shin ved Nasas Aeronautics Research Mission.

Det er rundt 40 år siden supersoniske passasjerfly først ble tatt i bruk, og 70 år siden «lydmuren» først ble brutt. Men det ble slutt på overlydshastighet på kommersielle jetfly da British Airways og Air France stanset flygningen av Concorde i 2003. Flyene slet med lønnsomheten etter en ulykke i Paris i år 2000, som krevde 113 menneskeliv. Flyene brukte mye drivstoff, krevde spesialdeler og var dyre i drift. Støyen fra flytypen ga en rekke begrensninger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: «Diskokule» skutt ut i verdensrommet

Flyr først i 2020

Lockheed Martin får omkring 20 millioner dollar over 17 måneder for arbeidet med designet.

Selskapet skal utvikle kravspesifikasjonene, en foreløpig design og dokumentasjon om hvordan det vil virke. Denne dokumentasjonen skal kunne brukes til å utvikle en mer detaljert design, bygging og testing.

Det detaljerte designet og selve byggingen vil følge etter en senere anbudsrunde.

Det er ventet at testflygningene kan starte omkring 2020, avhengig av fremtidige budsjett.

Også det amerikanske selskapet Aerion arbeider med et supersonisk passasjerfly, som etter planen skal fly første gang i 2021, melder Teknisk Ukeblad.

Øvrige kilder: CNN