Meny

Starbucks sikter mot Italia

Den amerikanske kaffekjeden Starbuck vil prøve å etablere seg i Italia. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)
Den amerikanske kaffegiganten Starbucks planlegger å kaste seg over ett av verdens mest krevende kaffemarkeder: Italia.

Når den første Starbucks-kafeen etter planen åpner i Milano til neste år, er det et stort symbolsk skritt for det 45 år gamle kaffeselskapet fra Seattle og for sjefen Howard Schultz. På 1980-tallet besøkte Schultz Milano og Verona på en forretningsreise, og det var etter den reisen han bestemte seg for å satse på espressobaserte kaffevarianter i USA. Konseptet ble en suksess og la grunnlaget for den posisjonen Starbucks nå befinner seg i.

Les også:  Verden tørster etter kaffe - frykter kaffekrise

Selv om giganten er etablert i Europa, har ikke Starbucks hatt like stor suksess her som andre steder. Selskapet har 2.400 kafeer i Europa, Midtøsten og Afrika, noe som tilsvarer omtrent 10 prosent av alle utsalgsstedene på verdensbasis.

Italia er ventet å bli en utfordring, med sin etablerte kaffekultur og nærmest uendelig mange kafeer som serverer italienernes daglige espresso og cappuccino.

Les også:  Derfor er det sunt å drikke kaffe

I tillegg har italienerne tradisjon for å ta en kjapp kaffe, gjerne stående ved disken, før de går videre, noe som står i sterk kontrast til Starbucks-kafeene, der ideen er at man skal sette seg ned med kaffen og gjerne slå av en prat med venner eller jobbe på kafeen.

– Vi vet at vi står overfor en unik utfordring når vi åpner Italias første Starbucks sier Antonio Percassi. Han leder selskapet som bærer hans etternavn og som er Starbucks partner i støvellandet.

Les også:  Kaffedrikking knyttes til lavere risiko for tidlig død

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus