Starbucks sikter mot Italia
Den amerikanske kaffegiganten Starbucks planlegger å kaste seg over ett av verdens mest krevende kaffemarkeder: Italia.
Når den første Starbucks-kafeen etter planen åpner i Milano til neste år, er det et stort symbolsk skritt for det 45 år gamle kaffeselskapet fra Seattle og for sjefen Howard Schultz. På 1980-tallet besøkte Schultz Milano og Verona på en forretningsreise, og det var etter den reisen han bestemte seg for å satse på espressobaserte kaffevarianter i USA. Konseptet ble en suksess og la grunnlaget for den posisjonen Starbucks nå befinner seg i.
Les også: Verden tørster etter kaffe - frykter kaffekrise
Selv om giganten er etablert i Europa, har ikke Starbucks hatt like stor suksess her som andre steder. Selskapet har 2.400 kafeer i Europa, Midtøsten og Afrika, noe som tilsvarer omtrent 10 prosent av alle utsalgsstedene på verdensbasis.
Italia er ventet å bli en utfordring, med sin etablerte kaffekultur og nærmest uendelig mange kafeer som serverer italienernes daglige espresso og cappuccino.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Derfor er det sunt å drikke kaffe
I tillegg har italienerne tradisjon for å ta en kjapp kaffe, gjerne stående ved disken, før de går videre, noe som står i sterk kontrast til Starbucks-kafeene, der ideen er at man skal sette seg ned med kaffen og gjerne slå av en prat med venner eller jobbe på kafeen.
– Vi vet at vi står overfor en unik utfordring når vi åpner Italias første Starbucks sier Antonio Percassi. Han leder selskapet som bærer hans etternavn og som er Starbucks partner i støvellandet.
Les også: Kaffedrikking knyttes til lavere risiko for tidlig død