India moderniserer jernbanen - folket får ny livlinje

Indiske kollektivreisdende venter på å krysse jernbanesporet mens toget kjører forbi ved Sealdahstasjonen i Kalkutta.
Indiske kollektivreisdende venter på å krysse jernbanesporet mens toget kjører forbi ved Sealdahstasjonen i Kalkutta. Foto: Dibyangshu Sarkar / Afp
Artikkelen fortsetter under annonsen

India erklærer at landet vil innføre wifi ved hundrevis av togstasjoner, installere 17.000 moderne toaletter på togene og profesjonalisere de ufaglærte bærerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jernbaneminister Suresh Prabhu unnlot å introdusere en omstridt økning i billettprisene da han la frem det kommende årets jernbanebudsjett for nasjonalforsamlingen torsdag, melder AFP.

Jernbanen er en livline for Indias 1,2 milliarder innbyggere, og den viktigste formen for langtransport. Omkring 23 millioner mennesker tar toget hver dag.

Den indiske jernbaneministeren Suresh Prabhu ankommer parlamentet i hovedstaden New Delhi torsdag, for å presentere jernbanebudsjettet for neste år. Foto: Str / Epa
Den indiske jernbaneministeren Suresh Prabhu ankommer parlamentet i hovedstaden New Delhi torsdag, for å presentere jernbanebudsjettet for neste år. Foto: Str / Epa

Men Asias eldste jernbanenett lider under tiårs vanskjøtsel og kronisk investeringssvikt. I fjor annonserte myndighetene en moderniseringspakke over fem år, med en prislapp på 137 milliarder dollar.

– For å sikre leveransen av kvalitetstjenester til kundene må Indian Railways utstyres med helt moderne teknologi, sa Prabhu i sin presentasjon av budsjettet.

Han pekte på en større avtale med Japan i desember, om byggingen av Indias første høyhastighetstog, som vil redusere reisetiden mellom byene Mumbai og Ahmedabad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Indian Railways vil «samarbeide med verdens fremste» om moderniseringen av togene og jernbaneinfrastrukturen, sa han.

Les også: Avis: Norwegian og Ryanair nær samarbeidsavtale

Google

I samarbeid med Google vil gratis trådløst internett utvides til ytterligere 400 stasjoner innen to år etter at tjenesten når de første 100 stasjonene i år, sa ministeren.

Jernbaneoperatøren vil også installere 17.000 «biotoaletter» på togene innen utgangen av året, sa han.

Biotoaletter er mer hygieniske, og bruker bakterier til å omdanne avfall til vann og gass, heller enn å slippe det rett på skinnene som før.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bærere på stasjonene, kjent ved den nedsettende betegnelsen «kulier» etter tvangsarbeiderne under britisk styre, skal få uniformer og opplæring, sa han.

Bærerne vil fremover være kjent som «sahayak», som betyr «hjelpere» på hindi, i «samsvar med utviklingen av Indian Railways», la han til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Mumbais smuldrende hjem fra kolonitiden

Økonomisk utvikling

På Church Gate-stasjonen i Mumbai torsdag. Foto: Rafiq Maqbool / Ap
På Church Gate-stasjonen i Mumbai torsdag. Foto: Rafiq Maqbool / Ap

Statsminister Narendra Modi har sagt at han planlegger å omvandle Asias eldste jernbanenett og gjøre det til «ryggraden» i den økonomiske utviklingen av India.

I tillegg til høyhastighetstoget og avtalen med Japan undertegnet India også kontrakter verdt flere milliarder i fjor med det franske selskapet Alstom og General Electric, som skal levere hundrevis av nye lokomotiver.

Prabhu skisserte torsdag planer om elektrifisering av 2000 kilometer med jernbanelinjer i løpet av det kommende året, og sa budrunden allerede var i gang for lokomotivfabrikker.

Indias tog er blant verdens billigste, og en kraftig økning i billettprisene i 2014 var et brudd med tradisjonen for at en rekke regjeringer har unngått slike prisøkninger av frykt for velgernes vrede.

Jernbanenettet har en tragisk sikkerhetshistorikk. I en offentlig rapport fra 2012 ble antall dødsfall årlig satt nærmere 15.000.