Skal fly med 1 prosent bedre samvittighet

SAS og KLM er blant selskapene som vil bidra til lavere utslipp i flytrafikken. Foto: Anette Karlsen (NTB scanpix)
SAS og KLM er blant selskapene som vil bidra til lavere utslipp i flytrafikken. Foto: Anette Karlsen (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo Lufthavn blir den første store internasjonale flyplassen i verden som tilbyr jetbiodrivstoff til alle flyselskaper. Men foreløpig tilsettes bare under 1 prosent i det ordinære, fossile drivstoffet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det vil bli tilsatt bare under 1 prosent, men det er viktig å markere at vi har etablert et prosjekt som har en langt mer ambisiøs målsetting, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor.

Han har invitert både samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) samt representanter fra AirBP, Lufthansa Group, SAS, KLM og Den internasjonal luftfartsorganisasjon ICAO til å overvære begivenheten på Oslo Lufthavn.

Falk-Petersen opplyser at det ikke er flymotorene det står på når det gjelder prosentandelen biodrivstoff, men leveransene.

Les også: Advarer mot konsekvenser av norsk klimamål

Opptil 50 prosent

I luftfarten er det i dag tillatt å bruke opptil 50 prosent biodrivstoff.

– Vi hadde våre første testflygninger i 2014 med 50 prosent biodrivstoff på tankene. De var helt uproblematisk og vi skal komme opp i hundre prosent. Personlig tror jeg vi vil være der allerede om noen få år, sier konsernsjefen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prosenten som fylles på flytankene fra fredag, utgjør i første omgang bare 1, 25 millioner liter. Men Falk-Petersen opplyser at det er første gang en flyplass tilsetter biodiesel på hovedanlegget.

Les også: Nå blir det dyrere å fly

– Vi vil bevise at det lar seg gjøre, og at alle systemer tåler dette drivstoffet, sier han.

Biodrivstoffet som nå skal brukes, er en blanding av brukt frityrolje samt olje fra planten Camelina fra Spania.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Avinor har satt av 100 millioner kroner over en tiårsperiode for å bidra til forskning og utvikling av alternativt drivstoff.

Les også: – Vedfyring farligere enn utslipp fra biler

Halvere utslipp innen 2020?

– Luftfarten har jo en stor utfordring med utslipp av CO2. Vi ønsker å bidra til å redusere utslippene, og målet er å få halvert Avinors egne utslipp innen 2020.

– Vi ønsker å være i front, og nå kan vi tilby jet biodrivstoff til alle flyelskaper, selv om det bare er snakk om under 1 prosents tilsetning, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Avinor håper å bidra til en norskbasert produksjon av biobrennstoff, med avfall fra skogindustrien.

– Biomasse fra norsk skog vil kunne dekke 45 prosent av norsk forbruk av jetbiodrivstoff, sier Falk-Petersen.

Les også: El-fly for renere luftfart

Han nevner Statkrafts anlegg på Tofte i Hurum og Viken Skog i Hønefoss som mulige alternativer.

Avinor jobber også med å få til en bærekraftig bakketransport.

Vi er i ferd med å omstille bilparken vår til å kjøre på biodrivstoff eller på elektrisitet. I dag har vi totalt 20 elbiler og et stort biodieselprosjekt på OSL. Målet er at minst halvparten av dieselforbruket vårt skal være biodiesel i 2020, og vi bytter fortløpende ut fossilbiler med el- og hybridbiler, sier han.

Les også: Syv råd for å kutte ditt CO2-utslipp