Reisereklame beskyldes for seksuell trakassering

Se reklamefilmen her.
Artikkelen fortsetter under annonsen

En ny bærbar oversetter får slakt for «rasistisk og kjønnssdiskriminerende» reklamefilm.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den bærbare lille duppeditten Ili fra selskapet Logbar oversetter setningene dine direkte for å gjøre det enklere å snakke med lokale på reise i utlandet. Foreløpig fungerer enheten kun til oversettelse fra engelsk til japansk eller kinesisk, og omvendt.

For å illustrere enhetens bruksområde i en reklamefilm, gikk en mannlig brite rundt i Japan og spurte fremmede kvinner om han fikk kysse dem. Det fikk sosiale medier til å koke.

Se også denne: Kan du ikke språket? Oversett med kameraet ditt!

– Rasistisk og skammelig

Reklamefilmen har gått viralt verden over, men ikke på grunn av produktet. I sosiale medier hagler nemlig beskyldningene om seksuell trakassering, melder The Guardian.

På nettsiden change.org, hvor brukerne kan starte underskriftskampanjer mot eller for alt de vil se en endring på i verden, har Adam Long fra San Fransisco i USA bedt Logbar fjerne kampanjen som han mener er «rasistisk og kjønnsdiskriminerende».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Denne videoen er nedverdigende og støtter rasistiske stereotypier av japanske kvinner. Det er skammelig at et slikt lovende produkt gjør denne feilen så tidlig i markedsføringen, står det i underskriftskampanjen som i skrivende stund har 355 supportere.

Se også: Kvinner raser over «perfekt kropp»-kampanje

Lurte seerne

I reklamefilmen ser det ut til at briten, som har fått navnet «Dean», spør tilfeldige og fremmede kvinner på gata om han kan få kysse dem. Men etter at det har stormet rundt reklamen i sosiale medier, har selskapet nå avslørt at alle kvinnene er skuespillere.

– Ingen ble tvunget til å gjøre noe de ikke ville, står det i en oppdatering under videoen på Youtube.

Skuespillere eller ei, reklamen får fortsatt refs på sosiale medier for måten de har valgt å vise frem produktet på.

Adam Long bak underskriftskampanjen håper Logbar vil fjerne reklamen og beklage hvordan japanske kvinner er blitt fremstilt i videoen.

Se også: 10 klipp som vekket reiselysten i 2015