Verdens verste flyselskaper

Noen flyselskap er det best å styre unna, ifølge Skytrax' liste over de verste i klassen. Foto: Colourbox
Noen flyselskap er det best å styre unna, ifølge Skytrax' liste over de verste i klassen. Foto: Colourbox
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nord-koreansk selskap topper listen for fjerde gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen

2015 er et nylig tilbakelagt kapitel og det florer av ulike lister over det beste og det verste fra året som gikk innenfor et bredt spekter av ulike tema.

For deg som liker å reise kan det nok være ekstra nyttig å notere deg Skytrax' årlige liste over verdens verste flyselskaper. Og for fjerde år på rad troner nord-koreanske Koryo Air på en tvilsom førsteplass.

Les også: På laveste klasse er «komfort» et fremmedord

Skytrax opprettet i 1999 AirlineQuality.com som et selvstendig kundeforum, der publikum legger inn sine egne vurderinger av flyselskap, flyplasser og tilhørende flytrafikk. Det kan derfor være vel verdt å ta en tur innom siden før du boooker billett med et selskap du kanskje ikke kjenner til fra før.

Koryo Air er faktisk det eneste selskapet Skytrax har gitt kun én av fem stjerner, der begrunnelsen hovedsakelig baseres på at selskapet stiller med fly fra Sovjet-tiden, forkrøplede sikkerhetsbelter og høyst tvilsom sikkerhetsstandard. Nord-koreanske Koryo Air er et statlig eid flyselskap og driver rute- og chartervirksomhet til ulike steder i Asia og Europa.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Et Ryanair-fly tar av fra Moss Lufthavn Rygge. Selskapet får dårlige skussmål fra tidligere passasjerer. Foto: Morten Holm / NTB scanpix
Et Ryanair-fly tar av fra Moss Lufthavn Rygge. Selskapet får dårlige skussmål fra tidligere passasjerer. Foto: Morten Holm / NTB scanpix

Les også: Norwegian kåret til beste flyselskap i Europa – igjen

De andre flyselskapene på listen har alle, ifølge Skytrax' poengsystem, fått to av fem mulige stjerner. Dette indikerer ifølge Skytrax at selskapenes generelle ytelsesevne holder lav kvalitet og at nivået ligger under gjennomsnittet du som passasjer skal kunne forvente.

Les også: SAS og Apollo inngår avtale verdt 900 millioner kroner

Bulgaria Air (Bulgaria)

  • Brukerpoeng: 6/10
  • Brukerkommentar: «Det viste seg at det beste besetningen kunne tilby meg, var ignoranse».

Onur Air (Tyrkia)

  • Brukerpoeng: 5/10
  • Brukerkommentar: «Setet var svært ukomfortabelt. Drikkevann kostet penger, de krevde 3 Euro for en liten flaske».

Les også: Flyselskap vil veie alle passasjerene før de går om bord

Ryanair (Irland)

  • Brukerpoeng: 5/10
  • Brukerkommentar: «Da jeg kom til desken deres i Dublin og forklarte at jeg hadde ombordstigningskortene på en laptop, begynte kundebehandleren å skrike til meg. «Hvordan skal jeg kunne stemple billetten dersom du ikke har den på papir?».

Biman BangladeshAirlines (Bangladesh)

  • Brukerpoeng: 5/10
  • Brukerkommentar: «Innsjekkingen var fullstendig uorganisert».

Lion Air (Indonesia)

  • Brukerpoeng: 4/10
  • Brukerkommentar: «Da jeg endelig hadde satt meg så kom det en annen passasjer og viste meg sitt ombordstigningskort der samme seteplass var oppført».

Les også: Emirates utkonkurrerer vestlige flyselskap

Turkmenistan Airlines (Turkmenistan)

  • Brukerpoeng: 4/10
  • Brukerkommentar: «Verste flyselskap og kundeservice jeg har sett, sure ansatte som ikke smilte».

Sudan Airways (Sudan)

  • Brukerpoeng: 1/10 (kun én registrert kommentar)
  • Brukerkommentar: «Flyet var svært rufsete på innsiden og hadde behov for både tilsyn og rengjøring».

Les også: Lavprisselskaper vil fly innenlands innen to år