Meny

Skinnende røde drømmer

På Ferrari-museet i Maranello får Formel 1-entusiaster anledning til en virkelig øyenfull. Alle foto: Ferrari. Foto: PR fra Ferrari
Ferrari-museet i Maranello er med 330.000 gjester årlig Italias best besøke. Det er ikke så vanskelig å forstå hvorfor, når man har tatt turen innom og fått de imponerende stykker industridesign på netthinnen.

MARANELLO (ABC NYHETER): Blankpolert, rødt metall, elegante linjer og mengder av sølvglinsende cavalli rampanti, hester som steiler.

Dette er gjengangere ved Italias best besøkte industrimuseum.

Ferrarimuseet i Maranello ligger 20 kilometer fra Modena, i Emilia-Romagna-regionen i sentrum av Italia. Området er kjent som landets bil-Mekka. Her så ikke bare Ferrari dagens lys, men også legendariske merker som Maserati og Lamborghini. Av Italias 150 registrerte bilmuseer ligger 34 av dem i Emilia-Romagna.

Les også: Denne skal lages i bare 15 eksemplarer

Det høyteknologiske museet har eksistert siden 1990, og dekker i alt 3.500 kvadratmeter. Det er inndelt i fire forskjellige soner. «Vivi il sogno», - lev drømmen. Slik lyder museets slagord. Mange vil nok få et drømmende ansiktsuttrykk mens de går rundt og beundrer de omkring 45 Ferrari-modellene som er utstilt.

Både Formel 1-racere og modeller «til gatebruk». Her er også flere sjeldne skatter museet har skaffet fra private samlere. Det gjelder for eksempel klassikerne Ferrari 750 Monza fra 1954 og Ferrari 250 GTO fra 1962.

Les også: Sansesafari i Marrakech' souk

Lek mekaniker

De mer fremtidsorienterte har også mye fint å se på. Finn veien frem til Ferrari Project F150, en såkalt concept car med nesten 1.000 hestekrefter og toppfart på 350 kilometer i timen. F150 ble kun bygget i 499 eksemplarer, og stykkprisen ligger på én million dollar.

Ekte Formel 1-fanatikere vil trolig føle seg som plommen i egget, særlig i museets Hall of Fame. Her er man omgitt av noen av Formel 1-sportens legendariske racere, hundrevis av pokaler samt foto av noen av motorsportens ikoner, fra Niki Lauda til Michael Schumacher og finske Kimi Raikkonen.

Les også: Se hvem som lover sportsbil for folket

Hver av dem har bidratt til å gjøre det italienske merket til verdens mestvinnende Formel 1-lag.

Formel 1-opplevelsen fortsetter for den som vil. Museet byr også på en «simuleringsøvelse», der man får anledning til å prøve seg som medlem i mekanikergruppen som skal skifte dekk ved pitstop under et billøp.

I en annen øvelse kan man prøve å sette seg til rette i en ekte Ferrari-cockpit for simulert deltakelse i Formel 1.
Les også: Dette er verdens beste restauranter

Prøvekjøre selv?

Om man fremdeles har blod på tann etter disse opplevelsene og ønsker å prøve den ekte varen, er faktisk det også mulig.

Den store publikumspågangen har gjort at flere forretninger som spesialiserer seg på utleie av nettopp disse bilene har vokst opp omkring museet. Både Push Start og Pitlane Red Passion tilbyr tidsbegrenset utleie av Ferrari-modeller.

Du kan velge mellom åtte forskjellige modeller, og prisene går fra 70 euro for ti minutter til 1.200 euro for to timer.

Les også: Så billig får du en lekker, klassisk sportsbil

Tilbudet har vist seg så populært blant de mer bemidlede Ferrari-entusiastene at Maranello kommune nylig besluttet å forby all Ferrari-kjøring i tidsrommet 12.30 til 15. Bakgrunnen er at en mengde av kommunens innbyggere klaget på at det karakteristiske «brølet» fra Ferrari-motorene forstyrret deres frokost og påfølgende middagshvil.

Ferrari-fantaster som ønsker å komplettere sin opplevelse vil også kunne reise ytterligere 20 kilometer, fra Maranello til Modena, der Ferrari i 2014 åpnet dørene til nok et museum med hestekrefter, denne gang med navnet Enzo Ferrari-Museet, etter grunnleggeren Enzo Ferrari.

Besøk museets hjemmesider for flere detaljer

Les også: Legendarisk sportsbil kan gjøre comeback

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus