— Norwegian er «grønne», British Airways mindre miljøvennlige

Det norske lavprisselskapet Norwegian blinkes ut som best i en større studie av effektiv bruk av drivstoff. Illustrasjonsfoto: Norwegian Air Shuttle.
Det norske lavprisselskapet Norwegian blinkes ut som best i en større studie av effektiv bruk av drivstoff. Illustrasjonsfoto: Norwegian Air Shuttle.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det norske lavprisselskapet Norwegian får heder i en ny studie av drivstoffeffektivisering.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet skiller seg sterkt fra British Airways (BA) og Lufthansa, som er «verstinger» på området ifølge studien som ble offentliggjort denne uken.

Studien er gjennomført av Det internasjonale rådet for ren transport (ICCT). Man fant at tre av selskapene med minst effektiv bruk av drivstoff var BA, Lufthansa og SAS. De tre står samlet for omkring 20 prosent av flytransporten over Atlanterhavet.

Norwegian Air Shuttle kom best ut i studien av 20 større selskap med direkteflygninger mellom Nord-Amerika og Europa. Norwegian brukte 51 prosent mindre drivstoff per passasjerkilometer enn BA.

Les også: Stordalen-hoteller dropper bacon og pølser

Air Berlin og irske Aer Lingus kom på andre- og tredjeplass i studien, der det heter at ICCT tar sikte på å gi bedre kunnskap om effektiv bruk av drivstoff og karbonintensitet ved internasjonale flygninger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Studien presenteres i forkant av en konferanse om klimaendringer i Paris 30. november. Norwegian, nå verdens syvende største lavprisselskap, hadde i snitt 40 passasjerkilometer per liter drivstoff.

Til sammenligning hadde Tysklands nest største flyselskap, Air Berlin, en drivstoffeffektivitet på 35 passasjerkilometer per liter.

ICCT, som har hovedkontor i USA, bidro til å avdekke forurensingsskandalen ved den tyske bilprodusenten Volkswagen i september, etter at organisasjonen testet faktiske utslippstall for dieselbiler og fant at visse Volkswagen-modeller lå over tillatt mengde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Norwegian bestiller 19 Dreamlinere

ICCT bemerker i rapporten forskjellen mellom flyselskapene, og sier sammenstillingen av seter var en viktig faktor, sammen med gjennomsnittlig forbruk av drivstoff i ulike flytyper.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rådet bemerker også at plasser på førsteklasse og businessklasse står for omkring en tredjedel av karbonutslippene, men kun 14 prosent av samlet antall seter.

«Den svært høye drivstoffeffektiviteten til Norwegian viser den viktige rollen teknologi spiller i reduksjon av CO2-utslipp fra flyindustrien», konkluderer ICCT i rapporten.

«Flyselskap som investerer i nye, avanserte fly bruker mindre drivstoff enn dem som bruker eldre, mindre effektive maskiner».

Les også: Kjos: – Det har vært tøffe tak i Norwegian