Norwegian bestiller 19 Dreamlinere

Norwegian utvider langdistanseflåten med 19 nye Boeing 787-9 Dreamliner-fly. Dette er den største enkeltbestillingen av flymodellen i Europa.

Norwegian fikk et resultat før skatt på 1,1 milliarder kroner i tredje kvartal, opplyser flyselskapet. Det er en dobling fra samme kvartal i fjor.

Fyllingsgraden i flyene har samtidig økt til 91 prosent, det høyeste nivået noensinne.

– Vår langdistanseoperasjon og internasjonale virksomhet blir stadig viktigere, noe tallene for tredje kvartal bekrefter. Det er her vi kommer til å vokse mest fremover, noe som vil sikre selskapet større muskler i et globalt marked med sterk konkurranse, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Bestiller 19 fly

Kjos utvider nå langdistanseflåten med 19 fly av typen Boeing 787-9 Dreamliner. Dette er den største enkeltbestillingen av flytypen i Europa. Avtalen inneholder også kjøpsopsjoner på ytterligere ti fly av samme type.

Her legger Kjos fram kvartalsresultatet:

Flyene skal leveres i 2017, og avtalen inneholder også kjøpsopsjoner på ytterligere ti fly av samme type, opplyser Norwegian.

– Denne bestillingen på 19 nye Dreamlinere er en stor milepæl for Norwegian. Med de nye flyene kan vi lansere en rekke nye ruter til reisende over hele verden, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

– For å kunne vokse og dermed styrke vår konkurransekraft er Dreamlineren helt avgjørende, slår han fast.

Fra før har Norwegian åtte fly av typen 787-8 Dreamliner i drift og elleve fly av den nye typen 787-9 i bestilling. De nye flyene har større rekkevidde, lengre flykropp og plass til 53 flere seter.

Bakgrunn: Lang­dis­tanse­løft for Norwegian

Lover flere destinasjoner

Alt i alt regner Norwegian med å ha 38 Dreamliner-fly i flåten innen 2020. Disse vil bli brukt til å lansere en rekke nye langruter de neste årene.

– Det er ingen problemer med å finne plasser å sette dem inn på. Vi flyr bare på noen få destinasjoner i Europa, og vi kunne fløyet på mange flere destinasjoner i USA, sier Kjos til NTB.

Han mener Norwegian også bør fly hyppigere til flere av destinasjonene som flyselskapet flyr til i dag.

Innkjøringsproblemene med Dreamlineren mener han er en tilbakelagt fase.

– Heldigvis går Dreamlineren som ei klokke nå, og passasjerene elsker Dreamliner. Det ser vi på belegget også, det er kjempehøy, ikke minst på steder som London og New York, sier Kjos.

Personvernpolicy