En av fem er misfornøyd med hotelloppholdet

Er du misfornøyd med hotelloppholdet, er det viktig å klage med en gang, slik at hotellet får sjansen til å gjøre opp for seg. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Er du misfornøyd med hotelloppholdet, er det viktig å klage med en gang, slik at hotellet får sjansen til å gjøre opp for seg. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men over halvparten klager ikke, ifølge en undersøkelse fra Forbrukerrådet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tipsliste for hotellgjester:

·Sjekk vilkårene for avbestilling.

·Ta en sjekk på nett og se om du finner brukerevalueringer.

·Ta opp forhold som ikke er som avtalt med hotellet med en gang.

· Klag til Forbrukerrådet dersom du ikke får løst saken med hotellet.

Kilde: Forbrukerrådet

En undersøkelse Forbrukerrådet har gjennomført, viser at en femtedel er misfornøyd med sitt siste hotellopphold.

Undersøkelsen viste også at de fleste som klagde fikk løst saken på stedet, mens 18 prosent ikke kom noen vei med sin klage.

– Opplever du at du ikke får det som er avtalt, så må du klage med en gang. Det er viktig at hotellet får gjort opp for seg, eller så kan du miste retten til å klage, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, i en pressemelding.

Flønes sier det er viktig å være oppmerksom på at det ikke er hotellsøkemotoren som er ansvarlig, selv om man kjøper hotellrom gjennom en slik. Da må man i første omgang forholde seg til hotellet om man vil klage.

Forbrukerrådet opplyser også at man har bedre rettigheter når man kjøper hotell gjennom en pakkereise, enn på egen hånd. Blant annet har man lengre klagefrist.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Det kan lønne seg å booke hotellrommet direkte fra hotellet

Halvparten lot være å klage

Flønes er glad for at de fleste klagesakene løses på stedet. Hun opplyser at Forbrukerrådet kan mekle i de sakene som ikke gjør det. Denne ordningen ble innført i sommer.

Undersøkelsen deres viste også at halvparten av de som var misfornøyde, lot være å klage, fordi det ikke hadde noen hensikt.

– Vi vet at mange lar være å klage hvis det er for vanskelig. Det gjelder særlig unge mennesker, og vi håper derfor at vår nye meklingshjelp vil føre til at flere krever sin rett, sier Flønes.

Les også: Dette stjeler vi på hotell

– Spør om avbestilling

Så lenge du ikke er lovet at du kan avbestille et hotellrom, eller at det står i vilkårene, kan du ikke be om pengene tilbake ved avbestilling, forklarer hun.

– Sjekk om du kan avbestille før du slår til. Et annet godt tips er å spørre om du kan komme på et senere tidspunkt, sier Flønes i Forbrukerrådet.

Les også: Oppgradering på hotellet: Smisk eller trusler fungerer ikke