Meny

Nå blir det dyrere å fly

Regjeringen foreslår 1,05 milliarder kroner til luftfartsformål. Illustrasjonsfoto: Erlend Aas (NTB scanpix)
I statsbudsjettet for 2016 foreslår regjeringen å øke momsen på flyreiser fra 8 til 10 prosent. – En kostnadsøkning på 250 millioner kroner er feil medisin, sier NHO Luftfart.

Regjeringen foreslår 1,05 milliarder kroner til luftfartsformål. Dette er en økning på drøyt 50 millioner sammenlignet med 2015.

66,4 millioner kroner går til kjøp av flytransport i distriktene. 28,5 millioner er foreslått til ny tilskuddsordning for ikke-statlige flyplasser. 194,5 millioner er foreslått til Luftfartstilsynet og 63,5 millioner til Statens havarikommisjon for transport.

Les også: Norwegian satser på lavprismarkedet i USA

– Et effektivt og trygt flytilbud er en sentral del av landets infrastruktur, og er viktig for næringslivet og innbyggerne. I statsbudsjettet for 2016 legger regjeringen til rette for en enklere, god og mer effektiv luftfart, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i en pressemelding.

Det som ikke kommer frem av departementets pressemelding er at regjeringen foreslår å øke momsen for flyreiser fra 8 til 10 prosent.

Les også: Passasjervekst for Norwegian i september

Det vil gi næringen en kostnadsøkning på 250 millioner kroner, opplyser NHO Luftfart.

– Dette er feil medisin i en situasjon der norsk næringsliv skal omstille seg til en ny virkelighet. Den samlede avgiftsøkningen for luftfarten nærmer seg 800 millioner kroner på to år, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe.

Les også:

– Personalet ble redde da de hørte at jeg har nøtteallergi - men det gjelder jo mange

Regjeringen bruker rekordmye oljepenger

Ap: – Siv sender regningen til neste generasjon

Les alt om statsbudsjettet her

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus