Meny

Nøtteallergi og flyreiser:

– Personalet ble redde da de hørte at jeg har nøtteallergi - men det gjelder jo mange

ALLERGI: Maria Fürsts EPI-penn, som er en sprøyte som brukes som «motgift» ved allergisk sjokk, hadde gått ut på dato, og hun ble nektet å fly med Norwegian, selv om det fantes en tilsvarende om bord.
Foto: Privat / NTB Scanpix
Nøtteallergiker fikk ikke reise med Norwegian – personalet visste ikke hvordan de skulle bruke «motgiften» de hadde om bord. Flysekskapet beklager, men understreker at det er passasjerens ansvar å ha medisin.

Allergi og flyreiser:

Norwegian opplyser følgende på sine nettsider:

Nøtteallergi: Hvis du har en nøtteallergi må du ta kontakt med vårt kontaktsenter for å få dette registrert I bestillingen din, samt informere vår kabinbesetning ved ombordstigning. Kabinbesetningen vil da gjøre en annonsering om bord om at det ikke blir nøttesalg om bord og anbefaler medpassasjerer om å ikke spise medbrakt produkter som kan inneholde nøtter. Vi kan ikke garantere for at våre flygninger er frie for nøtter, til tross for at nevnte tiltak iverksettes. 

Allergisk mot dyr: Passasjerer som er allergisk mot dyr har mulighet til å reservere seg mot at det bookes dyr i kabinen på deres flyvning. Dersom det allerede er booket dyr om bord på flyvningen, vil man ikke få opp alternativet til å registrere seg som allergiker.
Medisin mot allergisk reaksjon: Hvis du medbringer medisin mot allergisk reaksjon, vennligst vær oppmerksom på at vår kabinbesetning ikke er i stand til å bistå med medisinering.

Kilde: Norwegian.no

SAS skriver følgende på sine nettsider: 

Allergier. Vi serverer ikke peanøtter som snacks eller som matingrediens om bord på SAS flyvninger. Alle andre typer nøtter kan kun serveres som snacks eller som matingrediens om bord i SAS dersom de er lette å kjenne igjen. Hvis maten inneholder nøtter, fremgår dette av garnityr, dekorasjon eller av innholdsdeklarasjonen.

Men vær oppmerksom på at alle våre måltider lages i cateringkjøkken der nøtter forekommer. Spor at nøtter kan derfor finnes i maten selv om nøtter ikke inngår i oppskriften. For å gjøre flyreisen enklere for deg, kontakt alltid kabinpersonalet når du går om bord, så kan de finne løsninger sammen med deg.

Hvis du er allergisk mot pelsdyr, vennligst kontakt oss ved bestilling slik at vi kan sjekke at det ikke finnes dyr på ditt fly.

Hvis du har luftbåren allergi, kontakt besetningen ved gate og om bord, slik at de kan gjøre/foreta en relevant annonsering.

Husk! Ta alltid med eventuell medisin i håndbagasjen.

Kilde: Sas.no

Tips fra Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF):

Ta gjerne direkte kontakt med reiseselskapet på forhånd og hør hvilke muligheter som finnes. Selv om ikke selskapet har innført særskilte regler, vil mange bestrebe seg på å tilrettelegge for dine behov på lengre reiser.

Det er viktig å gjøre selskapene oppmerksom på hvilke problemer som kan oppstå ved sterk astma eller allergi. Selv om flere flyselskap tilbyr ordninger med allergibillett, er det mange som har erfart at dette ikke er noen enkel prosess, og at det eksempelvis er vanskelig å gjennomføre ved bestilling på nettet.

Flere flyselskap oppfordrer passasjerer om å gi beskjed om eventuell allergi også ved ombordsstigning, ikke bare ved bestilling av billett, slik at flyselskapet kan legge forholdene best mulig til rette.

Les flere reisetips fra NAAF

Maria Fürst skulle lørdag kveld lokal tid reise sammen med mann og to barn fra Oakland i USA til Oslo med Norwegian. 

Fürst oppdaget at hennes egen EPI-penn, som er en sprøyte som inneholder adrenalin og brukes som motgift ved allergisk sjokk, var gått ut på dato. Da det nærmet seg avgang bestemte hun seg for å spørre personalet om det var en EPI-penn om bord på flyet.

Fürst fortalte personalet at hun hadde spist noe som kunne inneholde spor av peanøtter 30 minutter før boarding, men at hun følte seg fin; normalt ville hun kjenne en allergisk reaksjon umiddelbart.

– Ærlighet varer tydeligvis ikke lengst. Jeg spurte om EPI-pennen mest for å roe egne nerver. Jeg ville aldri gått om bord i flyet om jeg virkelig trodde jeg var i ferd med å få allergisk sjokk. Men fordi jeg har flyskrekk hadde alle slags scenarier begynt å utspille seg i hodet mitt, sier Fürst til ABC Nyheter.

– Dere hadde EPI-penn om bord

Personalet undersøkte og det viste seg at det var en EPI-penn om bord, men det hjalp ikke for de visste ikke hvordan den skulle brukes. Fürst forklarte at hun vet godt hvordan man bruker den, men personalet hadde nå begynt å tvile på om hun burde bli med den ti timer lange flyvningen.

Fürst fikk vite at det nå var opp til kapteinen, som bestemte seg for at det var best å la nøtteallergikeren bli igjen på flyplassen i Oakland. De fikk velge om mann og barn skulle reise hjem eller gå av flyet igjen. De landet på at det var best om familien reiste hjem, fordi høstferien var over og de hadde skole og jobb å gå til.

«Rosinen i pølsa er at jeg til slutt får beskjed fra den etter hvert svært så sure damen ved gaten om at flyselskapet IKKE kommer til å dekke utgiftene til en ny flytur på meg. For det er jeg som er ansvarlig for min egen allergi. Og jeg burde jo ha sørget for at sprøyten min ikke var utgått på dato. Joda, jeg ser den. Men det var jo derfor jeg prøvde å sjekke om dere hadde en tilsvarende om bord!!! Og det hadde dere», skrev Fürst i et åpent brev til Norwegian-sjef Bjørn Kjos som hun postet på sin egen Facebook-side.

– Jeg hadde medisin som hadde gått ut på dato. Så rent reglerytterteknisk var det kanskje en riktig avgjørelse. Jeg forstår at de så for seg et skrekkscenario der de måtte nødlande i isødet, som de fortalte meg. Derfor var de glade for at jeg hadde sagt ifra, fordi jeg potensielt sparte selskapet for masse penger.

Les også: Norwegian kåret til beste flyselskap i Europa – igjen

– Null informasjon

Hun sier videre at selv om hun skjønner at det kan ha vært riktig avgjørelse fra kapteinen, forstår hun ikke logikken bak avgjørelsen. Det Fürst reagerer mest på, er måten hun ble behandlet på etter ombordstigningsnekten.

– De spurte ikke hvordan jeg hadde det, og ga meg ingen praktisk informasjon– annet enn at jeg kunne sende skriftig klage og at de skulle sende koffertene til familien hjem. De ga blaffen i hvordan jeg hadde det og hvor jeg skulle bo.

– Som kunde blir man ekstremt provosert og føler seg dårlig behandlet, sier Fürst.

Hun er likevel nøye med å understreke at hun skjønner at sett i et større perspektiv, er det hun har opplevd en bagatell.

– Men dette er en servicebedrift, som man betaler for å reise med, og da det skar seg var det ingen fra Norwegian som jeg kunne snakke med. Jeg fikk beskjed om å sende klage på epost, og da jeg hadde gjort det, fikk jeg beskjed om at det var lang behandlingstid på klagene, sier Fürst.

Hun etterlyser menneskelig service.

– Jeg skulle ønske det var en døgnåpen telefonlinje man kunne ringe for å snakke med noen som faktisk jobber i Norwegian.

– Det jeg synes er viktig i denne saken er at de som jobber på flyet, ble redde da de hørte ordet nøtteallergi fordi de ikke visste hvordan man setter sprøyta. Det er mange som har nøtteallergi, det er ikke veldig uvanlig, sier Fürst.

Les også: Halvparten av Norwegian-pilotene ønsker å slutte

– Fint at Norwegian kom på banen

Fürst som har bodd i California tidligere, fikk overnatte hos venner og fikk hjelp av dem til å skaffe en ny billett til Norge, med et annet flyselskap.

Hun postet etter hvert også klagebrevet på Norwegians Facebook-side, og ble oppringt av noen i flyselskapet som hadde lest innlegget.

– Norwegian kom etter hvert på banen og beklaget, det synes jeg er fint. Det jeg først fikk høre var at dette var min feil og at de ikke ville dekke ny billett for meg. Da Norwegian tok kontakt sa de at de ville hjelpe meg med å komme tilbake til Norge så fort som mulig. De foreslo en rute via Tyrkia, men da hadde jeg allerede funnet en bedre løsning for en med flyskrekk, sier Fürst.

Mandag kveld var nøtteallergikeren omsider hjemme hos familien sin. Nå håper Fürst at hun kan få en kompensasjon fra Norwegian for de ekstra utgiftene hun har blitt påført i forbindelse med episoden. En eventuell erstatningssum har hun tenkt til å gi uavkortet til organisasjonen Leger Uten Grenser. 

– Ergerlig og uheldig

– Vi tok søndag direkte kontakt med Maria for å se hvordan vi kunne hjelpe med å få henne hjem så fort som mulig. Dette innebar et tilbud om å ordne hjemreisen for henne, opplyser presseansvarlig Daniel Kirchhoff i en epost til ABC Nyheter.

– Betyr det at dere ikke er fornøyd med måten situasjonen ble håndtert på av personalet i Oakland? I så fall, hva kunne vært gjort annerledes?

– Dette er en riktig ergerlig og uheldig situasjon. Det er vanskelig å si noe konkret om den, før vi har det fulle overblikk over hva som skjedde, svarer han og fortsetter:

– Vi har imidlertid klare retningslinjer for reisende med nøtteallergi, som skal sikre at passasjeren får en trygg flyvning. For det første skal informasjonen om at den reisende har nøtteallergi meddeles vårt kontaktsenter innen avreise, og i tillegg må man selv medbringe egne medisiner hvis disse trengs. Vi kan ikke garantere at vi har relevante medisiner om bord, eller at personalet kan administrere dem. Til slutt er det alltid kapteinen som har det overordnede ansvar for alles sikkerhet om bord og dermed den endelige beslutning, svarer Kirchhoff.

– Har dere alltid EPI-penner om bord, og skal personalet i så fall være i stand til å bruke dem i tilfelle noen får allergisk sjokk?

– Vi kan ikke garantere at vi har relevante medisiner om bord, eller at personalet kan administrere dem. Noen medisiner om bord kan kun benyttes av medisinsk personale eksempelvis.
– Hva er deres råd til reisende som har en alvorlig allergi?

– Sørg alltid selv for å ha den relevante medisin med om bord på flyet, og i tillegg er det helt avgjørende at man følger våre retningslinjer, svarer Kirchhoff.

Les også: Bjørn Kjos: – Det høres litt kjedelig ut å være pensjonist

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus