Norwegian jubler over støtte fra Justisdepartementet

Regjeringen har ikke konkludert, men Norwegian mener at en uttalelse fra Justisdepartementets lovavdeling gir støtte til å bruke utenlandsk personale på norskregistrerte fly til og fra EU/EØS-området med overnatting i Norge, uten at personalet har oppholdstillatelse. Foto: Fredrik Varfjell (NTB scanpix)
Regjeringen har ikke konkludert, men Norwegian mener at en uttalelse fra Justisdepartementets lovavdeling gir støtte til å bruke utenlandsk personale på norskregistrerte fly til og fra EU/EØS-området med overnatting i Norge, uten at personalet har oppholdstillatelse. Foto: Fredrik Varfjell (NTB scanpix)

Norwegian jubler over det de mener er grønt lys for å bruke utenlandske ansatte uten arbeidstillatelse på fly til og fra Norge. Fagforeningen Parat er langt fra enige.

Reaksjonene sprikte etter at en tre måneder gammel uttalelse fra Justisdepartementets lovavdeling ble kjent torsdag.

– Vi er ikke overrasket over at lovavdelingen støtter vårt syn, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian Air Shuttle til NTB.

– Lovavdelingen har langt fra konkludert, sier nestleder Vegard Einan i Parat.

Regelkollisjon

Norwegian er i full gang med å flytte langdistansefly fra irsk til norsk luftfartsregister. Norwegian flyr ut og inn fra Norge til USA og Thailand, og har baser i begge disse landene. Dermed må følgende juridiske nøtt avklares:

  • Dersom man legger utlendingsloven og -forskriften til grunn, må utenlandsk personell på Norwegians norskregistrerte fly ha oppholdstillatelse for å kunne være i Norge i forbindelse med arbeid.
  • Dersom man legger grenseforordningen i Schengen-regelverket til grunn, har flypersonell rett til innreise uavhengig av om de arbeider på et norsk eller et utenlandsk fly.

Norwegian mener at punkt nummer to er rett, og truet tidligere i sommer staten med søksmål hvis Norge ikke gir uttrykk for tilsvarende lovforståelse.

Les også: Blind­pas­sa­sjer skapte frykt i Norwegian-fly

Norwegian i særstilling

– Lovavdelingen trekker ikke noen konklusjon, og sånn sett får Norwegian verken medhold eller motbør i denne uttalelsen, sier Vegard Einan til NTB.

Han legger til at Norwegian uansett ikke kan sammenlignes med andre flyselskap i en tilsvarende situasjon:

– Det som er spesielt med Norwegian, er at de ønsker å bruke utenlandsk personale i sin helhet på disse turene med overnattings-stopp i Norge. Per i dag er det ingen andre ordinære ruteselskap som flyr kun med tredje lands borgere til og fra EU/EØS-området, sier Einan.

Les også: Norwegian i stort inter­na­sjo­nalt samarbeid

Svar drøyer

Regjeringens svar lar vente på seg, fordi man først ønsker å skaffe oversikt over rettstilstanden i andre Schengen-land.

– Vi trenger noe mer tid før vi svarer Norwegian endelig, sier arbeidsminister Robert Eriksson (Frp) til NTB. Han er ansvarlig statsråd i saken.

Eriksson ønsker ikke å gi en vurdering av uttalelsen fra lovavdelingen i Justisdepartementet og vil heller ikke antyde når et endelig svar vil foreligge.

– Vi ønsker å vurdere hva slags handlingsrom vi har. Vårt mål er å ivareta norske næringsinteresser så vel som norske arbeidsplasser, sier statsråden.

Skånvik mener imidlertid at jussen nå er avklart, og sier følgende om det hun omtaler som «sakens politiske side»:

– Dersom Eriksson tar turen til Gardermoen, vil han se at det er flust med utenlandske crew på stopover. Det som har vært problematisk er at flyene våre nå har norske skilter, sier hun til NTB.

Les også: Lettere å få erstat­ning ved fly­for­sin­kel­ser

For og mot

I uttalelsen fra lovavdelingen heter det at utlendingsretten og grenseforordningen i utgangspunktet står likeverdig i norsk lov. Da er det vanlig å legge til grunn at norsk rett skal tolkes i samsvar med folkerettslige forpliktelser, kjent i jussen som presumsjonsprinsippet.

«Det tilsier at man tolker regelverket i samsvar med grenseforordningens regulering av flypersonells rett til mellomlanding» – heter det i uttalelsen.

På den annen side ble den motsatte forståelsen, altså basert på utlendingsloven, lagt til grunn under en høring i 2012.

Dermed er det åpent. Eller som juristene skriver: «I et slikt tilfelle synes det tvilsomt hvilken vekt en kan legge på presumpsjonsprinsippet».

Les også: Norwegian nektet flest erstat­ning i fjor

Personvernpolicy