Gatekunst som reklamestunt
En reklamemann og en rammemaker bestemte seg for å montere forgylte rammer rundt gateskilt i hjembyen Teddington i Storbritannia. Stuntet vakte oppsikt, og er nå videreført i London.
Ed Morris, som til daglig jobber i reklamebyrået Leo Burnett, kontaktet det lokale rammeverkstedet «But Is It Art?» i Teddington, med en original idé om hvordan man kunne promotere deres produkter.
– Ideen vår var at alt tar seg bra ut i ramme, selv et skilt som instruerer deg om å plukke opp hundelort, sier Morris til nettmagasinet Campaign, et bransjeblad for reklameindustrien.
Morris målte opp 15 skilt, rammeverkstedet laget rammer som passet. I løpet av en natt i begynnelsen av april dekorerte Morris og en av rammeverkstedets eiere, Joel Walmsley, kommunale skilt i hjembyen Teddington. Prosjektet ble videreført i ukene som fulgte.
Stuntet ble populært, først på sosiale medier, siden ble det også omtalt i flere britiske og internasjonale medier. Morris har satt opp Twitter-kontoen @PhantomFramer for aksjonen, sier han til Campaign.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDen britiske kringkasteren BBC spurte seg i april om dekorasjonene bør regnes som kunst eller hærverk.
– Dette er for høflig til å regnes som vandalisme, sier Morris til Campaign.
Onsdag kunne britiske Evening Standard og Huffington Post UK melde at kunst-, vandalisme- eller reklameprosjektet er brakt videre til London.
Blant annet i bydelen Soho og andre steder i sentrum har ordinære skilt blitt dekorert med forseggjorte rammer.