Japansk toalettgigant med eget museum

Et «intelligent toalett» produsert av Toto for Daiwa House, fotografert under en tidligere utstilling i Tokyo. Foto: Kazuhiro Nogi (AFP Photo / NTB scanpix)
Et «intelligent toalett» produsert av Toto for Daiwa House, fotografert under en tidligere utstilling i Tokyo. Foto: Kazuhiro Nogi (AFP Photo / NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Japansk ledende toalettprodusent åpner denne uken et nytt museum viet et århundre med vannklosetter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De besøkende får se de første modellene som hadde spylende vann til helt moderne versjoner som nøytraliserer duft og har varierende kraft i vannstrålene.

Museet drives av toalettprodusenten Toto, og åpner fredag i byen Kitakyushu, der bedriften holder til.

Avanserte toaletter er vanlige i Japan, innretninger med både behagelig varme og en «skremmende presis bidet-stråle», kan AFP Relaxnews melde.

Men toalettselskapet sa torsdag at utstillingen også vil skue bakover i tid, til en rekonstruksjon av det første vannklosettet det produserte som spylte. Dette kom på markedet i 1914.

Les også: Vet ikke hva vi reiser til

Besøkende vil også kunne se rekonstruerte versjoner av baderom Toto installerte i større bygninger i hele Japan, blant annet State Guest House i sentrum av Tokyo, der utenlandske embetsmenn bodde, samt de som ble bygget i et luksushotell før Sommer-OL i Tokyo i 1964.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Inngang til det nye museet blir gratis.

De fleste husstander i Japan og mange offentlig toalett har et toalettsete som kobles til strømnettet.

Enkle versjoner varmes simpelthen opp og bruker varmt vann til rensing, men i den andre enden av skalaen har man bevegelsessensorer, kraftige duftnøytralisatorer og vannstråler med varierende kraft, disse skal sikre økonomisering med energi og vann, spesialfunksjonene til tross.

Les også: Frykt for skitne doseter? Her er redningen

Nasjonens bideter har blitt populære blant flere kjendiser, blant annet Madonna og Will Smith, som begge har «lovprist» disse, melder Relaxnews.

Toalettsetene er også blant de mest populære salgsvarene for tilreisende kinesiske turister, sammen med avanserte riskokere og kosmetikk.

Les også: Seks av ti bruker mobilen på toalettet