– 12 av 16 nettreisebyråer bryter loven

12 av 16 nettreisebyråer bryter loven ved å fraskrive seg ansvaret for endringer i rutetabell, innstilte fly og mistet bagasje. Dette mener Forbrukerombudet. Foto: Colourbox
12 av 16 nettreisebyråer bryter loven ved å fraskrive seg ansvaret for endringer i rutetabell, innstilte fly og mistet bagasje. Dette mener Forbrukerombudet. Foto: Colourbox
Artikkelen fortsetter under annonsen

12 av 16 nettreisebyråer tar ikke ansvar for innstilte fly, mangelfulle hoteller eller problemer med leiebil. – Et brudd på loven, sier Forbrukerombudet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse byråene mener Forbrukerombudet at bryter loven:

  • Marco Polo Travel AS som eier nettreisebyråene Budjet, Gotogate, Seat24, Supersaver, Travelpartner og Travelstart.
  • ebookers
  • Expedia
  • Travellink
  • Reisefeber
  • Reisegiganten
  • Ticket Feriereiser

Disse er sjekket, men er godkjent:

  • Ving, Apollo, Kenba og Startour

Kilde: Forbrukerombudet

12 av 16 nettreisebyråer bryter ifølge Forbrukerombudet loven fordi de ikke tar ansvar hvis det skulle oppstå problemer eller endringer i pakkereiseturer. Dette melder NRK.

På reisebyrået Gogate sine sider står det følgende:

«Vi tar ikke ansvar for eventuelle endringer i rutetabeller, innstilte fly, mistet bagasje (...) Vi tar heller ikke ansvar for problemer som gjelder bestilte hotellnetter eller leiebiler. Det er respektive leverandør som må holdes ansvarlig for dette.»

– Dette er feil, sier fagdirektør hos Forbrukerombudet, Jo Gjedrem til NRK.

Les også: Forbrukerombudet mener Vipps-reklame er ulovlig

Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet, mener at hele 12 nettreisebyråer bryter loven. Foto: Forbrukerombudet
Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet, mener at hele 12 nettreisebyråer bryter loven. Foto: Forbrukerombudet

– Må endre vilkårene

Han mener at selskapet bryter pakkereiseloven ved å fraskrive seg ansvaret på denne måten, og legger til at selskapet er nødt til å endre vilkårene når de selger pakkereiser på nett

Videre forteller han til NRK at flere nettreisebyråer har unnlatt å si i fra til deres kunder hvis det er gjort endringer i avgangstiden, noe som har ført til at mange reisende har mistet flyet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Flyreiser er ikke alltid billigst på nett

– Tolker loven anderledes

Pressetalsmann for seks nettreisebyråer som ifølge Forbrukerombudet bryter loven, Claes Tellman, er uenig i Gjedrems uttalelser.

Han mener at når de skriver på Gogate at de ikke tar ansvar for eventuelle problemer med hotell eller leiebil, så handler det ifølge Tellman om hvordan man tolker loven.

Forbrukerombudet har gitt selskapene en frist til 2. september med å endre vilkårene.

– I de aller fleste tilfellene opplever vi at selskapene endrer vilkårene slik vi ber om, sier Gjedrem til NRK.

Les også: Forbrukerrådets tips til trygg bestilling av reiser