Airbus med planer om nytt superfly:

Skal fly fra London til New York på en time

Airbus' superfly Concorde ble satt på bakken for godt i 2003, etter en tragisk ulykke i Paris tre år tidligere. Nå har Airbus planer om et nytt supersonisk fly, som skal være raskere og mindre bråkete enn sin forgjenger.
Airbus' superfly Concorde ble satt på bakken for godt i 2003, etter en tragisk ulykke i Paris tre år tidligere. Nå har Airbus planer om et nytt supersonisk fly, som skal være raskere og mindre bråkete enn sin forgjenger. Foto: Henny Ray Abrams / Afp

Airbus har sendt sine planer for et nytt superraskt fly, som kalles «Concordes sønn», til amerikanske patentmyndigheter.

Det nye flyet vil være en supersonisk jet, eller et overlydsfly, som altså skal fly raskere enn lyden.

Flyet som har fått kallenavnet «Concordes sønn», skal etter planen nå en hastighet på fire ganger lydens hastighet, eller mer enn 4000 kilometer i timen, ifølge dokumentene som er sendt til amerikanske patentmyndigheter.

Det vil bety at strekningen London-New York vil kunne tilbakelegges på rundt en time, skriver Sky News.

20 passasjerer

Ifølge den europeiske flyprodusenten er flyet hovedsakelig tiltenkt forretningsreisende og VIP-passasjerer, «som må kunne reise frem og tilbake mellom kontinentene på en og samme dag».

«Concordes sønn» vil være kortere enn originalen i størrelse, ifølge The Telegraph, og skal kunne fly både høyere, raskere og lengre enn Concorde.

I dokumentene heter det at flyet vil holde en marsjhøyde på 100.000 fot og kunne frakte 20 passasjerer eller to-tre tonn last rundt 8850 kilometer. Det skal dermed frakte et mye lavere antall passasjerer enn originalen, som tok opptil 120 passasjerer.

SKISSE: Slik skal det nye superflyet se ut, ifølge dokumentene som er sendt inn til United States Patent and Trademark Office.
SKISSE: Slik skal det nye superflyet se ut, ifølge dokumentene som er sendt inn til United States Patent and Trademark Office.

På bakken for godt

Det er Airbus som har stått for det eneste overlydsflyet som så langt har vært i kommersiell drift. Concorde fraktet passasjerer over Atlanterhavet fra 1976 til 2003. Storhetstiden ble imidlertid slutt etter at en Concorde styrtet utenfor Paris i juli 2000. Concorde ble heller aldri noen stor kommersiell suksess.

Les også : Continental frikjent for Concorde-ulykken

En av utfordringene med Concorde var at det kom et svært kraftig smell idet lydmuren ble brutt. Det nye supersoniske flyet skal ifølge Airbus ha en utforming som vil gjøre smellet mer akseptabelt, skriver Sky News.

Flere vil fly raskere enn lyden

I fjor skrev The Telegraph at det britiske selskapet Hypermach Aerospace har ønske om å være det selskapet som kommer med det neste passasjerflyet som bryter lydmuren.

Med flyet Sonic Star skal strekningen London-New York tilbakelegges på en time og 15 minutter. Det er cirka en åttendedel av tiden kommersielle flyselskaper bruker i dag. London-Sydney skal ifølge selskapet gjøres unna på en ettermiddag, med en hastighet på 4200 kilometer i timen.

Også det Boston-baserte selskapet Spike Aerospace og Reno-baserte Aerion Corporation har meldt seg på i konkurransen om å være først på markedet med et nytt superfly, skrev avisa. Førstnevnte vil fly med en hastighet på 1800 kilometer i timen, mens sistnevnte planlegger et privat jetfly som skal nå hastigheter opp mot 1600 kilometer i timen.

Les mer: Slik kan fremtidens superfly se ut

Personvernpolicy