Bjørn Kjos:

– Det høres litt kjedelig ut å være pensjonist

Norwegian-sjefen har ingen planer om å gi seg. Til høsten kommer Bjørn Kjos med nye ruter og neste år skal nye fly på vingene.
Norwegian-sjefen har ingen planer om å gi seg. Til høsten kommer Bjørn Kjos med nye ruter og neste år skal nye fly på vingene. Foto: Janerik / Tt Henriksson / NTB scanpix

Norwegian-sjef Bjørn Kjos utsetter pensjonisttilværelsen.

Klokken er lunsj i det diamantformede bygget på Fornebu som huser Norwegian. Kantinekøen strekker seg over hele resepsjonsområdet, i det Norwegian-sjefen haster forbi.

Bjørn Kjos skal straks til New York for å lansere noe han og kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik smilende og hemmelighetsfullt omtaler som en ganske stor nyhet, som følgelig har noe med New York å gjøre.

Les også: Norwegian vil doble langdistanseflåten

Dyr sammensveising

Smilet er på plass hos Kjos, uken før han møter ABC Nyheter, var han i Paris og hentet med seg flere priser. Vi kommer til dem.

Streiken i mars var belastende for flyselskapet, de ansatte og alle passasjerene som ble rammet. 200.000 ble rammet av den elleve dager lange flygerstreiken, og Norwegian tapte 350 millioner kroner.

Bjørn Kjos sier at det var aller verst for passasjerene, samtidig berømmer han sine ansatte som tro til for å hjelpe.

– Internt her gjorde folk ting de aldri hadde gjort før. Vi hadde folk på inntektsstyring som chattet med passasjerene på nett. Du kan si at de ble mer sammensveiset, men det er den dyreste sveisingen de har vært borti, sier Kjos.

Ingen pensjonist

Norwegian-sjefen har ingen planer om å overlate kapteinsbindet til noen andre med det første.

– Da jeg begynte sa jeg at jeg skulle være her i seks måneder. Etter det sa jeg seks nye måneder, og så sluttet jeg å si det. Jeg har ikke bestemt meg ennå. Det høres litt kjedelig ut å være pensjonist. Jeg er ikke så glad i å rydde i garasjen, sier han og ler sin karakteristiske latter få klarer å parodiere.

– Hva er ditt beste minne fra tiden i Norwegian så langt?

– Da vi startet, og sendte den første 737’en av gårde i 2002. Det var et stort øyeblikk og jeg tenkte: Hva har vi satt i gang nå. Det var ingen spøk å starte da, etter 11. september. Vi ble solgt da SAS kjøpte Braathens og måtte ta vare på våre ansatte.

I sommer skal den tidligere jagerflygeren, dommerfullmektigen og forretningsadvokaten seile. Hvis været er bra. Utenfor kontoret er det blå himmel.

– Det er bra vær og det er bra for Norwegian. Men blir det dårlig vær, flyr jeg til Spania. Eller nordover.

Globaliseringen fortsetter

Nå tenker Norwegian-sjefen framover, og han tenker høyt.

– Noen ting må vi gjøre. Vi kan ikke se i øyeblikket, vi må se framover. Vi er ganske få i Skandinavia, vi har høy inntekt og kan reise mye. Det kan være vanskelig å konkurrere utenfor Skandinavia. Turistsegmentet vokser og mange har emigrert. Det hele blir mer globalt. Du jobber på et kontinent og bor på et annet. London er viktig, særlig rutene New York-London og Hong Kong-London.

Han forteller at i dag er det flere som flyr til Bergen fra New York, enn den andre veien.

– Vi er i ferd med å bli Nordens største. Norwegian vokser ute i Europa og det betyr mange kombinasjoner, sier han og legger til at fler og fler velger seg en rundreise i Europa.

– Dette er noe som kommer i framtiden, spår han.

Høsten blir travel for Norwegian-sjefen og de ansatte. Nye ruter er under planlegging, og nye fly skal på vingene.

Flere baser skal på plass, noen i Europa og noen i USA. Hvor de skal ligge er foreløpig en hemmelighet.

Ble Kjos-fast selv

Det ser også ut til at Dreamliner-marerittet endelig nærmer seg slutten for det norske selskapet som stadig vekk tøffer seg mot de store. Neste år skal fire nye Dreamlinere inn i trafikk, de to første letter i starten av 2016.

Kjos selv var med på en av de aller første forsinkelsene, som varte i 24 timer.

Les også: Angrer på at Norwegian satte inn Dreamliner tidlig

– Jeg tenkte det var bra å se hvordan folk tar det, sier han og forteller at han måtte endre og avlyse alle avtaler sammen med resten av passasjerene.

Kjos mener det ikke har så mye å si hvem du flyr med når flyet blir forsinket.

– Alliansene flyr med like fulle fly, de må spre passasjerene. De blir bare sittende et annet sted.

Parkerer de store

Men passasjerene er fortsatt like glad i ufordreren i diamantbygget på Fornebu, og i forrige uke kunne Bjørn Kjos hente hjem beviset fra Paris. For tredje år på rad ble Norwegian kåret til det beste lavprisselskapet i Europa, og for første gang ble selskapet kåret til verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter.

Les bakgrunn : Norwegian kåret til verdens beste lavprisselskap

Det var under SkyTrax Wordline Awards, hvor reisende fra over 160 land bedømmer mer enn 200 flyselskaper. Norwegian vant blant annet over selskaper som EasyJet, Germanwings, JetStar og AirAsiaX.

Les også: Norwegian kryper opp

– Det er artig, for passasjerene bestemmer. Vi var eneste skandinaviske selskap som hadde en rolle under prisutdelingen.

Norwegian var nominert i flere kategorier, og kom på tredjeplass i kampen om å være verdens beste lavprisselskap. AirAsia vant og Virgin America kom på andreplass.

– Vi er glade for prisen og målet er selvsagt å vinne en gang i framtiden.

Personvernpolicy