Norsk vedlikehold stanser hurtigtog til Stockholm

Svenskbygde X 2000 fotografert på Oslo S i 2002 da reisetiden mellom Oslo og Stockholm var fire timer og 50 minutter. I dag tar det minst seks timer. Foto: Vidar Knai (NTB scanpix)
Svenskbygde X 2000 fotografert på Oslo S i 2002 da reisetiden mellom Oslo og Stockholm var fire timer og 50 minutter. I dag tar det minst seks timer. Foto: Vidar Knai (NTB scanpix)

En ekstrabevilgning sikrer sårt tiltrengt vedlikehold av jernbanen til Kongsvinger. Medaljens bakside er at planene om hurtigtog til Stockholm legges i skuffen, to måneder før første avgang.

Etter planen skulle svenske SJ sette inn sine raskeste tog, X2000, mellom Oslo og den svenske hovedstaden i august. Selskapet har brukt millioner på planleggingen av satsingen, som skulle redusere reisetiden mellom Stockholm og Oslo fra 6 til 4,5 timer fra 9. august i år.

– Uakseptabelt

I mars fikk imidlertid SJ beskjed om at Jernbaneverket i Norge skal gjennomføre banearbeider på strekningen Lillestrøm-Kongsvinger, som gjør at de ser seg nødt til å avlyse planene, skriver Dagens Nyheter. SJ-sjef Crister Fritzson kaller det «uakseptabelt» og raser mot Jernbaneverket.

– Jernbaneverkets beskjed så nært trafikkstart kom som en kalddusj og et sjokk for oss. Jeg er lei for at SJ ikke fikk informasjon om dette tidligere, sier han til avisen. Dermed droppes planene om å sette inn X2000 på tre daglige avganger mellom hovedstedene.

– Dette skulle være en begynnelse. Vår plan var å øke trafikken med flere avganger om satsingen gikk bra, sier Fritzson.

Ikke informert

Jernbaneverket opplyser at det korte varselet om arbeidene på norsk side, skyldes at det var en ekstrabevilgning fra regjeringen som gjorde arbeidene mulig. Det er kjøreledningen som skal oppgraderes på den 11 mil lange strekningen. Pressevakt Arvid Bårdstu i Jernbaneverket, sier de ikke har fått noen formell beskjed fra SJ om at hurtigtogstilbudet ikke blir noe av.

– Vi hadde et møte med SJ forrige torsdag og har ikke hørt noe om at de skulle avbryte sin hurtigtogssatsing. Vi venter å få beskjed i løpet av uken, sier Bårdstu.

– Må snakke sammen

Venstres nestleder Ola Elvestuen sier konsekvensene av ekstrabevilgninger ikke kan bli et dårligere tilbud til de reisende.

– Her må samferdselsministeren sørge for at SJ og Jernbaneverket snakker sammen sånn at vi kan få et moderne jernbanetilbud mellom Stockholm og Oslo. Med et nytt og raskere tilbud kan toget konkurrere langt bedre både med fly og bil, påpeker Elvestuen overfor NTB.

Departementet sier på sin side at det har vært kontakt med svenskene i lang tid og at målet er å finne en løsning innen uken er omme, skriver Aftenposten.

– Vår beskjed til Jernbaneverket er at de må snu alle stener og gjøre alt de kan. En ny strømledning er viktig for Kongsvingerbanen. Det er det også at SJ får komme i gang med sitt tilbud. Det er fantastisk, sier statssekretær John-Ragnar Aarset (H).

Personvernpolicy