Teheran byttet ut reklame med kunst

En iransk mann går forbi en reklametavle som viser kunst i Teheran 6. mai 2015. Det er en del av utstillingen «A Gallery As Big As a Town» som viser reproduksjoner av lokale og utenlandske kunstverk på reklametavler i 10 dager. Foto: NTB Scanpix/AFP Photo/Atta Kenare
Artikkelen fortsetter under annonsen

Beboerne i den iranske hovedstaden fikk seg en gledelig overraskelse da de våknet onsdag morgen og reklameplakater hadde blitt erstattet med kunst fra hele verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Byens ordfører, Mohammad Baqer Ghalibaf, fikk nylig fjernet reklameplakater fra 1500 reklametavler og satt opp kopier av kjente kunstverk fra hele verden isteden, ifølge The New York Times. Norge er også representert gjennom en kopi av Edvard Munch «Skrik».

Den noe spesielle kunstutstillingen fått navnet «A Gallery AS Big As a Town»

– Det er fantastisk å se reklamer for vaskemaskiner og store banker bli erstattet med Rembrandt, Cézanne og Picasso, sier den lokale journalisten Sadra Mohaqeq til the Guardian.

En taxisjåfør forteller avisen at kunstutstillingen har ført til spennende samtaler og diskusjoner med passasjerene hans.

– Min vanlige morgenrute har blitt et eventyr for meg, sier taxisjåføren Haim Hamraz til the Guardian.

Prosjektet har falt i god jord hos store deler av den lokale befolkningen, melder flere utenlandske medier. De lokale er imidlertid opptatt av at politikerne må huske å prioritere andre viktige ting også.

– Jeg elsker denne ideen, men byen må ikke glemme at fortauene trenger å bli vasket også, sier 60 år gamle Manijeh Akbari til the New York Times.

Bildene skal være utstilt i 10 dager frem til 16. mai, så hvis du befinner deg i Iran eller i nærheten av Teheran kan det være noe å få med seg på reisen.