Meny

Cahuilla-indianerne jobber for å holde liv i tradisjonene

Den tradisjonsrike agavefestivalen har blitt avholdt i ørkenen i California. Foto: David McNew, AFP Photo
Midt i den støvete California-ørkenen samles en gruppe Cahuilla-indianere, slik de har gjort i generasjoner, for den årlige agavefestivalen.

Blader fra den lysegrønne planten agave har blitt kuttet opp, stekt over kull og bringes rundt av en ruvende, ung mann med en lang, svart flette nedover ryggen.

– Vær forsiktig, de er fibrøse, advarer han folkemengden som er samlet ved Morongo, nær byen Banning, for den årlige stekingen av agave.

Festivalen er en av Cahuilla-indianernes måter å holde kulturen deres i live på, fra språk og kulinariske tradisjoner til sang og dans, selv med sterkt påvirkning fra det amerikanske samfunnet.

Agave-planten sendes rundt på festivalen, mens deltakerne suger til seg kjøttet fra de litt bitre bladene.

– Det er en ervervet smak, sier Sharon Mattern, som besøker Malki-museet for Cahuilla-kultur, som ligger i reservatet 160 kilometer øst for Los Angeles.

Rundt 200 mennesker har møtt opp for den siste agave-stekingen, som i april hvert år avholdes på museet for å hedre agave-planten, som er elsket av cahuillaene for sin fuktighet og sine næringsrike egenskaper.

Tidligere ble den malt til et pulver og lagret i perioder med mat- og vannmangel.

– Det er en liten feiring, men den er svært meningsfylt for oss, sier Cahuilla-indianeren Ernest Siva (76).

– Det er bare en del av livet vårt. Det er viktig for oss ikke å glemme. Dette er en måte å vise at ja, vi er her og vi har ikke glemt tradisjonene våre, sier han.

– Hold tradisjonene ved like

Stammen består av flere tusen medlemmer, og rundt 1000 av dem bor i Morongo-reservatet.

Tallet har sunket siden europeiske nybyggere kom i 1776, da det var cirka 10.000 cahuillaer i regionen.

Siva er ikke fornøyd med utviklingen som går i retning av det mer moderne, spesielt når det kommer til agave.

– I dag kan du gå til supermarkedet, og alt er der. Det er ikke noe jobb; noen andre tar seg av det, sier han.

Før i tiden måtte alt fra dyrkingen til den skulle konsumeres gjøres for hånd.

– Det krevde mye arbeid å samle. Først måtte du vite hvor disse plantene var, så steke dem og så kutte dem, forteller Siva.

I dag er de fleste kjent med agave i sin kommersielle form. Blå agave brukes til å lage tequila, mens andre former brukes til å lage et naturlig søtningsmiddel, som er vanlig i helsekostbutikker.

Les også: 11 europeiske gater som er verdt å besøke – og en norsk elv

Fuglesang og kaningryte

Noen få meter fra Siva, holder Blossom – en kvinne med langt, svart hår og et bredt smil – på med å lære besøkende og barn å veve kurver.

I en hage like ved, synger 48-åringen Aaron Saubel en fuglesang. En repeterende, trance-lignende rytme om naturens sykluser.

Like ved museumsinngangen danser en gruppe tenåringer til trommerytmer mens de rister på tamburiner.

Etter dansen deltar festivaldeltakerne i et tradisjonelt måltid. På menyen står grillede agaveblader, moste eikenøtter, kaningryte, stekt brød, bønnesuppe, hjort og vill kalkun, servert med agave-limonade og chia-frø.

Malki-museet, som har vært i drift i mer enn 50 år, var det første til å åpne i et indianerreservat i California, og tiltrekker seg mange turister hvert år, både innfødte og ikke-innfødte.

Det er i dag bare 20 personer som snakker stammens språk flytende, inkludert Sivas, som sier han har få folk å snakke sitt gamle morsmål med.

– Du snakker til deg selv, for det er ingen å snakke med, sier han.

Raymond Hauate er lærer i Cahuilla-kultur. Han sier behovet for å bevare språket er stort, ettersom det er i ferd med å dø helt ut.

– Før bodde folk sammen tre generasjoner. Nå har man mistet denne strukturen, og da er det vanskeligere å lære barna. Samtidig som det engelske språket er dominerende. Du har tv, Internet og så mye teknologi, sier Huaute.

– Det er en oppblomstring i læring blant unge mennesker nå, men vi trenger mer, sier han.

Les også: Italia sakter på «sakte turisme»

Reise
Populært