Ryanair nektet å ta med dødssyk gutt

Det irske lavprsselskapet Ryanair blir kraftig kritisert etter en hendelse på Las Palmas i forrige uke. Arkivfoto: Josep Lago (AFP Photo)
Det irske lavprsselskapet Ryanair blir kraftig kritisert etter en hendelse på Las Palmas i forrige uke. Arkivfoto: Josep Lago (AFP Photo)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det irske lavprisselskapet får kraftig kritikk etter hendelse i Spania.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De spanske interesseorganisasjonene for transplanterte pasienter reager kraftig på det irske lavprisflyselskapets metoder, skriver Canariposten.

Familien til en ti år gammel gutt som trengte livsnødvendig transplantasjon ble lørdag for en uke siden nektet å kjøpe billett i selskapets skranke på flyplassen og ble avvist fordi billetten ikke var forhåndskjøpt på Internett.

Faren til den syke gutten, som er fra feriestedet Las Palmas, hadde akkurat fått beskjed om at et sykehus i hovedstaden Madrid hadde fått inn riktige nyrer og lever til sønnen som hadde ventet på transplantasjon i to års tid.

Les også: – Dårlig norsk gjør Ryanairs vilkår nærmest uforståelige

Gutten lider av en sjelden leversykdom, som i verste fall kan føre til døden om han ikke får transplantasjon.

Etter at familien hadde fått den etterlengtede beskjeden fra barnesykehuset La Paz i Madrid, dro de i all hast til nærmeste flyplass Gando, sørøst på ferieøya Las Palmas.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Forbrukerrådet: – Ikke velg «ulydige» flyselskaper

Nektet familien billetter

Problemet var bare at Ryanair var det selskapet som hadde den første avgangen til Madrid.

Da guttens far fikk beskjed om det merkelige regelverket, ba han personellet i billettluken om å ringe Ryanairs hovedkontor i Dublin for å forklare viktigheten av at gutten kom seg avgårde så raskt som mulig.

Fristen for å nå frem til var seks timer, hvis ikke hadde leveren og nyrene gått til et annet barn som trengte dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Demonstranter hindret Ryanair -fly fra avgang

Fortvilelsen var stor da de fikk samme beskjed: Billetten måtte være forhåndskjøpt på nettet for at den skulle være gyldig. I tillegg fikk de fortvilte foreldrene beskjed om at Ryanair ikke ville ta ansvar for gutten om bord i flyet.

Ryanair-flyet tok deretter av – uten den lille familien om bord.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fikk hjelp fra annet flyselskap

Til alt hell registrerte andre ansatte ved flyplassen alvoret i situasjonen, og sørget for å ordne plass på den neste avgangen til Madrid. Det spanske flyselskapet Air Europa klarte dermed å frakte familien til Madrid i tide, og de nådde frem til sykehuset én time før fristen gikk ut.

Les også: – Kontakt mellom Ryanair og Norwegian

Ryanair skal ifølge lokale medier ha kontaktet familien i ettertid og beklaget hendelsen og sagt at det hele skyldes en misforståelse.

Til tross for dette blir Ryanair kraftig kritisert for måten de håndterte det hele på. Flere interesseorganisasjoner til transplanterte går nå ut og fordømmer selskapet og kaller Ryanair fullstendig uetisk, feigt og hevder beslutningen til selskapet er helt uakseptabel, ifølge Canariposten.

Les også: Ble nektet ombordstigning

Historien endte heldigvis bra. Operasjonen til den ti år gamle gutten gikk bra, og han ble operert og fikk to nye nyrer og lever. Alt skal ifølge kanariske medier stå bra til med gutten.