Meny

Pilotstreiken: Brudd, men villige til nye samtaler lørdag

Fra begge sider i arbeidskonflikten i Norwegian meldes det at de er klare for nye samtaler lørdag. Det skjer etter at partene i morgentimene gikk fra hverandre med uforrettet sak etter 16 timer ved forhandlingsbordet.
Kanselleringer lørdag

Fra Gardermoen:

DY932 København kl. 7.35

DY402 Ålesund kl. 7.45

DY182 Haugesund kl. 8.20

DY310 Tromsø kl. 8.20

DY360 Harstad/Narvik kl. 8.55

DY606 Bergen kl. 8.55

DY744 Trondheim kl. 8.55

DY330 Bardufoss kl. 9.00

DY526 Stavanger kl. 9.00

DY750 Trondheim kl. 11.40

DY610 Bergen kl. 11.50

DY754 Trondheim kl. 13.20

DY814 Stockholm-Arlanda kl. 14.00

DY536 Stavanger kl. 16.15

DY760 Trondheim kl. 16.20

DY1602 Genève kl. 17.00

DY948 København kl. 17.30

 

Fra Bergen:

DY1314 London-Gatwick kl. 6.50

DY1028 Krakow kl. 7.00

DY605 Oslo-Gardermoen kl. 7.30

DY613 Oslo-Gardermoen kl. 10.15

DY1752 Malaga kl. 13.05

DY1830 Alicante kl. 15.35

 

Fra Trondheim:

DY1038 Krakow kl. 7.00

DY745 Oslo-Gardermoen kl. 7.30

DY753 Oslo-Gardermoen kl. 10.20

DY1728 Alicante kl. 13.45

DY761 Oslo-Gardermoen kl. 15.00

DY769 Oslo-Gardermoen kl. 17.40

 

Fra Stavanger:

DY1036 Krakow kl. 7.00

DY1030 Warszawa kl. 7.05

DY529 Oslo-Gardermoen kl. 10.15

DY1836 Gran Canaria kl. 12.35

DY535 Oslo-Gardermoen kl. 13.25

DY1834 Alicante kl. 15.45

DY541 Oslo-Gardermoen kl. 17.30

 

Fra Bardufoss:

DY331 Oslo-Gardermoen kl. 6.40

DY333 Oslo-Gardermoen kl. 11.20

Fra Bodø:

DY341 Oslo-Gardermoen kl. 7.00

Fra Harstad/Narvik:

DY361 Oslo-Gardermoen kl. 6.30

DY365 Oslo-Gardermoen kl. 11.05

 

Fra Haugesund:

DY183 Oslo-Gardermoen kl. 9.40

Fra Kirkenes:

DY311 Tromsø kl. 12.10

 

Fra Kristiansand:

DY271 Oslo-Gardermoen kl. 7.00

 

Fra Molde:

DY421 Oslo-Gardermoen kl. 7.00

 

Fra Tromsø:

DY311 Oslo-Gardermoen kl. 13.35

 

Fra Ålesund

DY401 Oslo-Gardermoen kl. 7.00

Kilde: Norwegian

Fra arbeidstakersiden får NTB opplyst at det inntil lørdag formiddag ikke var tatt noe konkret initiativ til å møtes overfor flyselskapet, men at det er vilje til å gjenoppta drøftelsene allerede lørdag, samme dag som anslagsvis 20.000 passasjerer blir rammet av flyene som står på bakken.

Mulige forhandlinger

Halvor Vatnar, som leder Norwegian Pilot Union (NPU), utelukker ikke nye forhandlinger lørdag, når partene har fått litt etterlengtet søvn.

– Vi er klare for å forhandle videre så fort selskapet ønsker det, understreker Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud.

Kommunikasjonssjef Anne-Sissel Skånvik i Norwegian sier selskapet vil komme med et nytt tilbud til pilotene.

– Vi kommer til å henvende oss til NPU og Parat og legge fram et tilbud til dem og se om vi kan komme til forhandlingsbordet igjen, men det blir da trolig uten riksmekleren til stede. Nå må vi klare det på egen hånd, sier hun.

Les også: Nye 20.000 reisende rammes lørdag

Presenterte alternativer

Pilotstreiken er inne i sin åttende dag. Riksmekler Nils Dalseide ga beskjed om at situasjonen fortsatt var fastlåst i 5.30-tiden lørdag morgen.

– Partene har meddelt at de står fast ved sine tilbud, som er uforenelige med hverandre, og at det ikke er grunnlag for å få til en mellomløsning. Da har vi måttet konstatere at ytterligere mekling ikke er egnet til å føre fram til en minnelig løsning som alternativ til en konflikt, sa han.

Stemningen og dialogen under meklingen var lenge både god og konstruktiv, ifølge Dalseide.

– Vi har for så vidt vært nærmere en løsning enn det vi opprinnelig var, men ikke nær nok, sa han til NTB.

Skjæggerud sier de sa seg villige til å gå bort fra sine opprinnelige hovedkrav.

– Vi har beveget oss mye på mange ulike punkter siden forrige runde. Til og med på det som har vært det viktigste for oss – å få en tariffavtale med morselskapet, sier han.

– Vi har presentert alternativer som innebærer at dette bortfaller, og at vi heller krever å få en nødvendig binding til selskapet, uten at det skal begrense selskapets behov, men bidra til å sikre våre medlemmers arbeidsplasser, sier Parat-lederen.

– Bare tar

Halvor Vatnar sier det ble ført mer reelle forhandlinger fredag og lørdag enn da partene gikk fra hverandre for en uke siden. Pilotene la ifølge NPU-lederen fram et forslag til en helhetlig løsning som de mener samlet ville spare selskapet for mange titalls millioner kroner, mens Skjæggerud sier det er snakk om et beløp i «hundremillionersklassen».

– Vi har gitt i tidligere samtaler, og vi har gitt mer i disse siste forhandlingene, blant annet gjennom større fleksibilitet og bortfall av kompensasjoner. Tidligere har vi lagt pensjon og forsikringer i potten. Problemet er at arbeidsgiver kun tar, uten å gi noe tilbake, mener Vatnar.

Flyselskapet selv mener derimot at det strakte seg langt i forhandlingene.

– Vi har lagt mye på bordet, vi har strukket oss veldig langt. Blant annet har vi gitt samtlige 700 piloter i Skandinavia en stillingsgaranti slik at de skal være helt trygge på jobbene sine, sier Skånvik.

Reise
Populært