Besøk hotellet før du er der

Artikkelen fortsetter under annonsen

I fremtiden kan du utforske reisemålene du ønsker å besøke fra sofakroken, dersom ferieplanlegging ved hjelp av virtual reality-teknologi blir til virkelighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En feriereise krever mye planlegging. Mange sitter i flere timer på internett og leser anmeldelser, ser på bilder og videosnutter fra ulike hoteller og reisemål før de bestemmer seg for hvor de vil reise.

I fremtiden kan denne prosessen bli både enklere og morsommere.

For virtual reality-teknologi kan gjøre sitt inntog i reiseplanleggingen. Det er en teknologi som gjør det mulig å oppleve spennende steder hjemmefra på en svært virkelighetsnær måte ved hjelp av spesielle briller.

Les også: Brillene som lurer deg trill rundt

Fikk oppleve USA på gata i Europa

Flyselskapet British Airways har testet ut Oculus Rift-briller, som baserer seg på virtual reality-teknologi, på gata i Milano, Paris og Frankfurt for å gi folk en smakebit på hvordan fremtidens reiseplanlegging kan se ut.

Tilfeldig forbipasserende fikk oppleve å gå på rulleskøyter langs en strandpromenade i California, gå på skøyter på en isbane med utsikt over New Yorks skyline eller å ri på en meksikansk okse i Texas. Alt i en 360 graders videoopplevelse mens de befant seg i Europa. Se video øverst i saken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Vil vise nordmenn et annerledes USA

Fremtidens reiseplanlegging

British Airways tenker seg at kunder i fremtiden kan utforske ulike reisemål med en slik teknologi for å bestemme seg for hvor de har lyst til å reise.

– Tenk deg at du kan gå rundt på hotellet du ønsker å bestille, eller ta en virtuell spasertur i området rundt Times Square for å finne ut hvilke turistattraksjoner som er i nærheten. I dag gjør folk seg kjent med destinasjoner gjennom tjenester som Tripadvisor, online gatebilder og kart. Dette er det neste skrittet for å la kunder faktisk få oppleve destinasjonene i en virtuell verden før de bestiller flybilletten dit, sier Peter Rasmussen, Nord-Europa sjef for British Airways i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Oculus Rift på Android

– Kan være et godt verktøy

– Jeg tror det kan være et godt verktøy. Det som er spesielt med reiser er at du vet ikke hvor bra det er før du har vært der. Denne teknologien kan være med på å gi viktig informasjon om reiser før kunden har opplevd det, sier Ragnhild Silkoset til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun er professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI med en doktorgrad innenfor reiseliv, og ser flere fordeler med å bruke virtual reality-teknologi i reiseplanlegging. Silkoset tror blant annet teknologien kan være med på å utvide horisonten til mange nordmenn.

– Jeg tror man i større vil grad velge nye reisemål og destinasjoner. Til nå har man måtte basere seg på tidligere erfaring, og da reiser man gjerne tilbake til steder man kjenner fra før, sier Silkoset.

Les også: Flyreiser er ikke alltid billigst på nett

Ikke til salgs for forbrukere

Foreløpig finnes ikke Oculus Rift eller andre konkurrerende virtual reality-briller til salgs for forbrukere. Det kan ta tid før det kommer en slik teknologi på det norske markedet.

Ifølge Teknofil er det ventet en beta-versjon av Oculus Rift innen sommeren 2015, men ingenting er bekreftet fra selskapet selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når Oculus Rift blir tilgjengelig for norske kunder, er det ventet at prisen kommer til å ligge på rundt 2000 kroner.

Det kan ta lang tid før teknologien tas i bruk til reiseplanlegging i stor grad.

Professor i markedsføring, Ragnhild Silkoset tror nordmenn kommer til å være blant de første til å ta i bruk virtual reality-teknologi til reiseplanlegging.

– Jeg tror at Norge er ganske oppegående når det gjelder å ta til seg ny teknologi. Så fort det er på markedet kommer Norge til å være på ballen med en gang, sier hun til ABC Nyheter.