
Oppgradering på hotellSmisk eller trusler fungerer ikke

Men visst er det mulig å få et finere hotellrom til samme pris.
Vi vet at folk blir oppgradert på fly. Men visste du at det er mulig å bli oppgradert på hotell?
For å bli den heldige utvalgte på en flytur, har vi hørt at det lønner seg å være pent kledd, smile og være hyggelig til de bak skranken. Gjelder det samme i hotellbransjen?
– Høflig og hyggelig oppførsel er ikke feil, men er sjelden nok til å bli oppgradert, svarer Wilhelm Hartwig, hotelldirektør ved Clarion Collection Hotel Folketeateret.
– Et smil smitter! Det lønner seg alltid å være snill og grei, og også forstå at vi ikke alltid har mulighet til å oppgradere uten betaling, sier Espen Nordhagen, som jobber i resepsjonen på Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo.
EKSPERTER: Hotelldirektør Wilhelm Hartwig ved Clarion Collection Hotel Folketeateret har jobbet i hotellbransjen siden 2005. Espen Nordhagen har bakgrunn fra salg, og har jobbet fire år i resepsjonen på Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo. Foto: Privat
Han oppgraderer daglig gjester. Men tilbudet går først og fremst til medlemmer av hotellkjedens kundeklubb.
– Vi er ekstra oppmerksomme på lojale gjester som bor mye hos oss. Våre mest lojale gjester, Concierge-medlemmer i Club Carlson, oppgraderes alltid til neste romkategori hvis vi har ledige rom, forteller Nordhagen til Kvinneguiden og tipser om såkalte «stand-by upgrades», det vil si at for et mindre tillegg oppgraderes du ved ankomst hvis de har kapasitet. Du betaler tillegget kun hvis du faktisk oppgraderes.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenÅ være medlem av Nordic Choice Club gir fordeler hos hotellkjeden Hartwig jobber for.
– Det er den utvilsomt sikreste måten å bli oppgradert på. Men andre kan betale et tillegg, som ofte ikker mer enn 2-300 kroner, og bli oppgradert til et større og flottere rom. Mange er ikke klar over det. Det er en sum jeg ikke mener er særlig stor for å bo på et superior-rom eller i en suite, sier han til Kvinneguiden.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Det kan lønne seg å booke hotellrommet direkte fra hotellet
Tomme rom
Hva tenker de to om følgende: Er det bedre for hotell å oppgradere, så gjester blir ekstra fornøyde, eller å la rom stå tomme?
– Vi vil at alle skal være fornøyde! Er det slik at ingen har booket et rom, kan du være heldig og møte en resepsjonist som lar deg nyte godene for et pristillegg, som gjerne er redusert i forhold til om du i utgangspunktet hadde booket et oppgradert rom. Spør i resepsjonen når du ankommer – vi prøver alltid å være imøtekommende, svarer Nordhagen.
Han forteller at det ikke er regler for om det lønner seg å sjekke inn sent eller tidlig hvis du håper å bli oppgradert.
– I utgangspunktet liker vi å planlegge dagen, men det samme gjelder i hotellverdenen som alle andre steder: Det gjelder å være på rett plass til rett tid. Men det er ikke avgjort om rett tid er tidlig eller sent på dagen.
Artikkelen fortsetter under annonsenEt hotellopphold er for oss vanlige dødelige litt luksus. Da er det ikke noe særlig om dusjen drypper eller tven ikke funker. Hotellene vil at vi skal være fornøyde med oppholdet. Konkurransen er hard og de lever av sitt gode rykte. I slike tilfeller gjør de fleste alt de kan - inkludert å oppgradere.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Er noe feil, gi oss muligheten til å rette det opp! Lar det seg ikke gjøre, kan et bytte til et oppgradert rom være en løsning. Vi var de første i verden som innførte 100 prosent fornøydgaranti på hotellopplevelser – og den står vi for. Om rombytte gjør at du blir fornøyd, og vi har muligheten, vil det være et alternativ, sier Nordhagen.
Men Hartwig advarer mot å klage uten grunn.
Artikkelen fortsetter under annonsenLEKKERT: Luksussuiten på Hotel & restaurant Bevanda i Opatija, Kroatia. Foto: Hotellet
Innsidertips
Har de to noen innsidertips til hvordan bli oppgradert?
– Du kommer lengst med et smil og et direkte spørsmål. Ikke pakk det inn - ærlighet varer lengst, tipser Nordhagen og fortsetter:
– Det er ingen feil i å spørre! Men er du villig til å betale litt for oppgraderingen, så øker sjansen. Og ja, har du noe å feire og gir oss beskjed om dette, kan det hende det lar seg gjøre.
– Fungerer smisk?
– Egentlig ikke, men det er alltid lov å forsøke, svarer Hartwig muntert og fortsetter:
– Forteller noen at de er på bryllupsreise eller feirer et rundt tall, vil vi i de fleste tilfeller forsøke å selge opp til en finere romkategori. Dersom en gjest som benytter oss mye i jobbsammenheng bor hos oss en helg sammen med sin kjære, da hender det at vi oppgraderer for å vise at vi setter ekstra pris på personen. Og husk: Uansett hva slags rom du bor på, så er det fullt mulig å bestille litt sprudlende fra roomservice!
Artikkelen fortsetter under annonsenTrusler
I Hartwigs nær ti år i hotellbransjen, har han hørt og sett mangt. Som folk som kommer med trusler for å bli oppgradert.
– Vi har faktisk hatt tilfeller der gjester truer med å legge ut en dårlig anmeldelse på Tripadvisor dersom de ikke får innfridd ønsket om oppgradert rom.
– Får de det?
– Nei. FROKOST HER? Restauranten på Hotel & restaurant Bevanda i Opatija, Kroatia. Foto: Hotellet
Dette kan være en skikkelig smittebombe
Artikkelen ble først publisert på klikk.no