Avgått leder i Korean Air beklager nøtteskandale

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nå avgåtte lederen i flyselskapet Korean Air som forsinket et fly fordi hun ikke var fornøyd med måten hun fikk servert nøtter på, kom fredag med en offentlig unnskyldning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg vil oppriktig be om unnskylding, sa Heather Cho til en journalist da hun ankom Sør-Koreas transportdepartement fredag. Der skulle hun svare på spørsmål om hendelsen ved John F. Kennedy-flyplassen i New York sist fredag.

40-årige Cho, som satt på første klasse på flyet som skulle til Sør-Korea, ble misfornøyd da hun ble servert macadamia-nøtter hun ikke hadde bedt om.

Hun reagerte også på at nøttene ble servert i en pose og ikke i en skål. Piloten kjørte deretter flyet tilbake til gaten og sjefen for kabinpersonalet måtte forlate flyet, som ble 11 minutter forsinket til Incheon-flyplassen nær Seoul.

Transportdepartementet opplyser at det undersøker hvorvidt Cho har brutt noen luftfartslover.

Cho, som er datteren til sjefen for flyselselskapet, Cho Yang-ho, var leder for selskapets tjenester på flyene inntil hun trakk seg denne uken. Hendelsen ble kjent mandag og har ført til sinne blant det sørkoreanske folk.

Tidligere fredag sa Cho Yang-ho at datteren har sluttet i alle sine verv i Korean Airs tilknyttede selskaper. Hun har også trukket seg som visepresident i Korean Air.

– Som leder i Korean Air og som far, beklager jeg til folket for problemene min datters tåpelige oppførsel har ført til, sier han.