Costa Concordia-kaptein: – En idiotisk tabbe

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var en «idiotisk tabbe» som førte til at cruiseskipet Costa Concordia grunnstøtte og veltet, sa kaptein Francesco Schettino da han tirsdag forklarte seg for retten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Schettino står tiltalt for uaktsomt drap og risikerer 20 års fengsel etter ulykken i januar 2012 som krevde 32 menneskeliv.

Iført grå dress og pilotbriller virket Schettino anspent og dratt da han forklarte seg for retten for første gang tirsdag. Schettino har fått kallenavnet «kaptein Feiging» og er blitt erklært for Italias mest forhatte mann fordi han forlot det krengende skipet mens hundrevis av passasjerer fortsatt var om bord.

Les også: Italias mest forhatte mann går i retten

Kommunikasjonstrøbbel

– Årsaken til katastrofen var en idiotisk tabbe, sa den 54 år gamle kapteinen til retten og refererte til manglende kommunikasjon mellom ham selv og andre besetningsmedlemmer like før grunnstøtingen med øya Giglio.

Costa Concordia-kaptein Francesco Schettino står tiltalt for uaktsomt drap og risikerer 20 års fengsel etter ulykken i januar 2012, som krevde 32 menneskeliv. Foto: Guiseppe Cacace (AFP Photo)Costa Concordia-kaptein Francesco Schettino står tiltalt for uaktsomt drap og risikerer 20 års fengsel etter ulykken i januar 2012, som krevde 32 menneskeliv. Foto: Guiseppe Cacace (AFP Photo)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Schettino forklarte at mannen som var på dekk med ansvar for å holde utkikk, var blitt omplassert uten at han visste om det. Det skal ha vært visekapteinen som hadde tatt avgjørelsen. Ifølge Schettino la han ikke merke til problemet fordi han var opptatt i en telefon. Først noen minutter før grunnstøtingen tok han selv over kommandoen.

Les også: Fem dømt til fengsel for Costa Concordia-forlis

Forsto ikke ordre

Opptak fra den svarte boksen på brua har avslørt at den indonesiske styrmannen hadde problemer med å forstå Schettinos ordrer i starten. Det er omstridt hvorvidt en raskere reaksjon fra styrmannens side kunne har ført til at ulykken hadde vært unngått.

Schettino har tidligere nektet for å ha forlatt skipet og sier han ramlet ned i en livbåt da cruiseskipet krenget. Han skal ha blitt værende på land for å koordinere redningsaksjonen derfra.