Meny

Endring av SAS EuroBonus gir færre bonuspoeng

ENDRINGER: Fra 1. januar skjer det flere endringer av SAS sitt bonusprogram, EuroBonus. Blant annet vil du opptjene færre poeng på reiser i Europa. Foto: SAS.
Reiser du med SAS EuroBonus etter 1. januar, får du opptil 75 prosent mindre bonuspoeng enn du gjør i dag.
FAKTA:

EuroBonus:

  • Fordelsprogram hos flyselskapet SAS
  • Medlemmer opptjener poeng på alle reiser med selskapet og deres partnere.
  • Poengene kan brukes på flyreiser, overnattinger og andre varer og tjenester.
  • Under fordelsprogrammet finner sølv-, gull- og diamantkort som gir flere fordeler for de som reiser hyppig med SAS

 

Dette er endringene:

  • Lavere poengtjening på for billeter under SAS Go og SAS Plus.
  • Lavere poengtjening for reiser i Europa.
  • Europa blir til 1 sone istedenfor 3 som tidligere.
  • Høyere poengtjening for businissklasse på reiser til/fra Asia og USA.
  • Poengkrav for å bli gullmedlem senkes fra 50.000 poeng til 45.000 poeng eller 45 enkeltreiser (tidligere 50).
  • Poengkrav for diamantmedlem senkes fra 100.000 poeng til 90.000 eller 90 enkeltreiser (tidligere 100).

SAS endrer sitt lojalitetsprogram EuroBonus fra og med 1. januar 2015. Da vil medlemmer tjene betydelig mindre poeng på billige reiser, og reiser innad i Europa.

Reduseres med 75 prosent

Kjøper du de billigste billettene og reiser med SAS Go, tjener du i dag 2000 poeng dersom du reiser en vei til destinasjoner i Sør-Europa.

Fra 1. januar vil du kun tjene 500 poeng til den samme destinasjonen. Du får dermed 75 prosent færre poeng for samme enveisreise fra 2015.

Kjøper du litt dyrere SAS Plus-billetter blir poenginntjeningen en vei «bare» halvert til 1000 poeng.

Les også: Ryanair verst på service

Likestiller hele Europa

SAS har valgt å endre ordningen med tre Europa-soner som gjorde at du tjente mer poeng jo lengre du reiste i Europa. Da fikk du ulik mengde poeng avhengig om du reiste til Stockholm, London eller Barcelona.

Nå får du samme mengde poeng for en times reise til Stockholm som fire timer til Mallorca.

Ifølge pressesjef i SAS, Tormod Sandstø, har det med prisene å gjøre. Han mener det ikke lenger er logisk å dele inn Europa på den måten.

– Prisene varierer veldig, og det kan være billigere å fly til både London og Barcelona enn til for eksempel Stockholm. Endringene vi gjør er veldig i tråd med trenden vi ser hos konkurrerende flyselskaper. Hos de fleste avhenger poenginntjeningen både av billettype og destinasjonen, sier han til ABC Nyheter.

Les også: SAS innfører nye klasser

Den nye endringen går også utover de dyrere billettene under SAS Plus. Der kunne man tidligere tjene opptil 4000 poeng til Sør-Europa, mens fra januar vil du ikke få mer enn maks 2000 poeng for en reise i Europa.

– SAS skyter seg selv i foten

TRYGG: Tormod Sandstø er pressesjef i SAS, og tror ikke de nye endringene av EuroBonus-programmet vil føre til noen kunde-flukt. Foto: SASTRYGG: Tormod Sandstø er pressesjef i SAS, og tror ikke de nye endringene av EuroBonus-programmet vil føre til noen kunde-flukt. Foto: SAS

– Dette er en massakre av et lojalitetsprogram, primært for folk som ikke reiser på dyre businessklasser. SAS skyter seg selv i foten. Forskjellen på dem og lavprisselskaper har nettopp vært at de har et godt bonusprogram som gjør kundene lojale. Nå konkurrerer de bare på pris, sier Flemming Poulsen til ABC Nyheter.

Han er redaktør for nettstedet Bonusfeber, der han har skrevet en artikkel om det nye bonusprogrammet.

Poulsen påpeker at når SAS gjør bonusprogrammet så ugunstig for kunder som kanskje bare reiser fire-fem ganger i året, så har ikke disse lenger noen god grunn til å velge SAS foran lavprisselskaper.

– Med den nye ordningen trenger du 30 tur-returreiser til London for å kjøpe én reise med opptjente bonuspoeng, det blir ingen billig bonusreise, sier Poulsen.

Han mener fordelene med SAS nå begrenses til en gratis kopp kaffe og bagasje inkludert. Da tror han mange vil velge billigere flyselskap når de reiser på ferie.

– EuroBonus er mer enn flybonus

Pressesjef i SAS, Tormod Sandstø, er uenig i at fordelene med å fly med SAS begrenses med nye EuroBonus.

– EuroBonus er ikke bare et flybonusprogram, det er et hverdagsprogram. Vi har mange gode samarbeidspartnere som gjør hverdagen din mer gunstig dersom du har SAS EuroBonus, sier han til ABC Nyheter.

Les også: SAS serverer den beste flymaten i Europa

Han sikter da til at du kan få poeng ved for eksempel å overnatte hos visse hotellkjeder, eller at du kan bruke poeng til å shoppe klær, sko og lignende.

Sandstø mener også at kunder velger SAS av flere årsaker der en er bonus-programmet. Punktlighet, service, effektivitet og sikkerhet er noen av de andre tingene han trekker frem som viktige for SAS-kunder.

– Summen av et sterkt produkt som gjør at vi får kunder over tid.

Vil fly mindre SAS

DIAMANT: Flemming Poulsen er diamantmedlem hos SAS EuroBonus. Likevel vil han reise mindre med flyselskapet som privatperson etter de endringene trer i kraft 1. januar 2015. Foto: bonusfeber.no.DIAMANT: Flemming Poulsen er diamantmedlem hos SAS EuroBonus. Likevel vil han reise mindre med flyselskapet som privatperson etter de endringene trer i kraft 1. januar 2015. Foto: bonusfeber.no.

For Poulsen har det gode EuroBonus-programmet vært en viktig grunn til at han har valgt SAS. Han sier nå at han vil reise mindre med flyselskapet i fremtiden.

– Jeg kommer helt klart til å fly mindre med dem når jeg skal fly privat. Da er jeg opptatt billige billetter. Tidligere har jeg vært lojal fordi jeg vil betale mer for SAS for å tjene bonuspoeng og oppdatere min status. Nå betyr det jo ingenting hvis jeg kan spare 200 kroner på billetten ved å reise med noen andre, sier Bonusfeber-redaktøren til ABC Nyheter.

Les også: Dette er viktigsk når du flyr Business Class

At grensen for å bli gull- og diamantmedlem hos SAS, og dermed få flere fordeler, senkes fra henholdsvis 50.000 og 100.000 til 45.000 og 90.000 poeng, er ikke nok for Poulsen.

– EuroBonus har gått fra å være et bonusprogram for alle til et bonusprogram for forretningsreisende, sier han.

– Velg det rimeligste

Forbrukerrådet er generelt imot bonusordninger som EuroBonus. De mener kunden uansett bør velge flyreise utifra det rimeligste og beste tilbudet, ikke utifra hvor mye poeng de kan tjene.

– Vi mener bonusordninger låser kunden fast til å bruke et selskap. Vi oppfordrer derfor forbrukerene til å sjekke prisen i markedet hver gang de skal kjøpe flyreise for å finne det som er rimeligst for deg som forbruker, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet til ABC Nyheter.

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus