Meny

Flyplass-pol vil gi milliardtap i Avinor

Taxfreesalget i Norge har økt med 32 prosent hittil i år. Nå er det flertall på Stortinget for å utrede om Vinmonopolet skal overta salget. Foto: Vegard Grøtt (NTB scanpix)
Å si opp kontraktene for taxfreesalg på norske flyplasser vil kunne gå ut over distriktene og gjøre det dyrere å reise, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).
Taxfreeordningen:
  • Grensehandel hvor kundene handler i spesialbutikker som ikke innkrever moms eller særavgifter.
  • Unntaksordning for handel på reiser mellom land. Ankomstlandet bestemmer hvor mye slike varer man kan ta med.
  • Ikke lenger tillatt på reiser mellom to EU-land, men tillat for reisende til eller fra land utenfor EU, som Norge.
  • Personer bosatt i Norge må ha vært ute av landet minst 24 timer for å handle toll- og avgiftsfritt, eller kunne dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt i Danmark, Finland eller Sverige.
  • «Taxfree ved ankomst» vil si at man kan handle avgiftsfritt etter å ankommet landet man skal til. En rekke land har innført systemet, som bevarer arbeidsplasser i landet.
  • Stortinget behandler neste uke et forslag fra Sp og KrF om å la Vinmonopolet overta driften av taxfreebutikkene på norske flyplasser.

 

(Kilde: Wikipedia, Store norske leksikon)

– Erstatningskostnaden vil alene beløpe seg til et par milliarder kroner i året. I tillegg vil Avinor få et betydelig inntektstap. Det blir om lag 2,5 milliarder kroner mindre til å subsidiere flyplasser i distriktene, sier Solvik-Olsen til NTB.

– Da må man enten øke bevilgningene til Avinor over statsbudsjettet eller kraftig øke kostnadene ved å fly, tilføyer han.

Avinor er et heleid statlig aksjeselskap som har ansvaret for 46 norske flyplasser.

Les også: – Taxfree er en gave til rike byfolk

Flertall for utredning

Et flertall på Stortinget vil neste uke stemme for å utrede om Vinmonopolet kan overta taxfreesalget på flyplassene.

Både Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV, Venstre og Kristelig Folkeparti vil nemlig stemme for å utrede taxfreeordningens fremtid, skriver Klassekampen.

Regjeringen er i utgangspunktet imot en slik utredning. Ett av punktene vil være om Vinmonopolet skal overta taxfreesalget fra de private aktørene, noe flere av partiene gjerne ser skjer umiddelbart.

– Taxfree på flyplassene har tatt helt av. Vi tror markedsføringen kan bli mer edruelig dersom Vinmonopolet overtar dette, sier Torgeir Micaelsen (Ap).

Bakgrunn: – Polet bør overta taxfreesalget

Da Ap satt i regjering i 2012, ble avtalen om taxfreesalg på flyplassene fornyet, men nå snur altså partiet.

– Vi er mange i Ap som mener at ordningen er strukket altfor langt. Du skal være lokalkjent på Gardermoen for å unngå å havne i sprithylla, og omsetningen av taxfree-alkohol har blitt veldig stor, begrunner Micaelsen snuoperasjonen med.

– Følger ikke med

Samferdselsministeren er lettere oppgitt over argumentasjonen fra Arbeiderpartiet.

– Jeg er enig i mye av kritikken, men det blir litt rart når dette tross alt er basert på vedtak som er gjort under forrige regjering. Det var da taxfreebutikkene fikk lov til å bygge om og utvide sin virksomhet på flere flyplasser. Og det er ikke god norgesreklame at det første du ser etter å ha gått av flyet, er sprit og tobakk, sier Solvik-Olsen.

Han mener det allerede er gjort synlige forbedringer på Gardermoen og andre lufthavner.

– Nå er flyplassene mye bedre egnet for å ta imot turister og ønske dem velkommen til Norge, sier han.

Les også: – Nordmenn villige til å droppe taxfree

Ønsker utredning

En utredning ønskes velkommen av Travel Retail Norway (TRN) som drifter taxfreebutikkene på de største flyplassene i landet. Administrerende direktør Håkon Fjeld-Hansen sier til Nettavisen at hele effektiviteten og finansieringen til Avinor da vil bli belyst.

TRN-direktøren sier de er trygge på at nettopp deres driftsmodell er årsaken til at de vant kontrakten med Avinor i 2005, og at den ble fornyet for et par år siden. Han understreker også at alkoholsalg, som jo er det Vinmonopolet driver med, bare står for en relativt liten del av omsetningen.

Dersom Vinmonopolet skal inn på de til sammen 1.700 kvadratmeterne TRN leier på Gardermoen, vil de aldri være i nærheten av samme omsetning som TRN, mener han.

– Vil tape milliarder

Avtalen TRN har med Avinor innebærer at halvparten av det kundene legger igjen i butikkene, går til husleie. Fra 2005 har Avinor sopt inn 14,7 milliarder kroner i husleie fra TRN.

Bare i fjor betalte selskapet drøyt 2,3 milliarder kroner – ifølge Fjeld-Hansen omtrent en firedel av Avinors inntekter. Ifølge Aftenposten har TRN i samme periode hatt et overskudd på til sammen 2 milliarder kroner.

– Vi er overbevist om at Avinor vil tape milliarder på endring av ordningen. Vi har også en langtidskontrakt der de må kjøpe oss ut om kontrakten skal brytes, påpeker TRN-direktøren overfor Nettavisen.
Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus