Teppet som viser hvordan du har det

Avslørende for flypassasjerer.

Pannebåndene registrerer passasjerenes hjernebølger og er koblet til et spesielt «humørteppe», som så skifter farge etter passasjerenes humør.

Teppet er testet ut av British Airways på flyvningen mellom London og New York.

Poenget med humørteppet er at flybetjeningen skal kunne yte en bedre og mer skreddersydd service om bord.

Les også: Google-briller skal gi bedre service

Slik virker det

Teppet er laget av fiberoptikk og er koblet sammen med registratorene i pannebåndet via blåtann-teknologi.

Pannebåndet registrerer hjerneaktiviteten, som kan fortelle om du er stressa eller rolig. Så sendes det signaler til teppet, som dermed endrer farge.

Stressa eller engstelig? Teppet blir rødt. Rolig og avbalansert? Teppet blir blått.

Kunne du tenke deg å la flyselskapene få tilgang til hjerneaktiviteten din og sinnsstemningen din, på denne måten? Stem i avstemmingen til høyre, eller si din mening i debatten nedenfor.

Les også: Dette får du av service om bord, fra luksus til lavprisfly

Saken fortsetter under bildetAVSLAPPET: Teppet blir blått om du er avslappet, og rødt om du er stressa. (Foto: Nick Morrish/British Airways)AVSLAPPET: Teppet blir blått om du er avslappet, og rødt om du er stressa. (Foto: Nick Morrish/British Airways)

Målet: Bedre service og mer søvn

Testen av humørteppet viste at passasjerenes sinnsstemning endret seg underveis, etter hva som skjedde om bord. Det viste seg å være endel variasjoner i passasjerenes humør mens de finner seg til rette på flyet.

Så er det ifølge BA en påtakelig forbedring i humør når passasjerene nyter mat og drikke og de kunne også registrere humørsvingninger etter hva slags underholdning eller filmer de så på.

Les også: Nye flyseter kan spare Norwegian for millioner

Den viktigste observasjonen var imidlertid ifølge BA avslappetheten når passasjerene fikk sove uforstyrret.

- Å anvende teknologi som «humørpleddet» gir oss nok et verktøy for å finne ut hvordan våre kunders søvn og avslapning påvirkes av ting som skjer om bord, inkludert lysnivået i kabinen, når man skal spise, hva slags underholdning de ser på, og seteposisjon, sier Frank van der Post, administrerende direktør for merkevare og kundeopplevelser i British Airways.

Testpersonene var spesielt utvalgte og fikk fly på BAs premium-klasser, blant annet førsteklasse.

Les også: Slik får du gratis oppgradering

Vil dette komme?

Flybransjen tester stadig ut nye løsninger for å bedre kundeservicen, som også dette humørteppet er et forsøk på.

Bedre kundeservice var også ideen bak da Virgin Atlantic testet ut Google-briller hos flybetjeningen:

Der skulle flybetjeningen få mer informasjon om preferansene til de enkelte passasjerene - som skulle bedre mulighetene for mer skreddersydd service og tjenester.

Også airBaltic lekte med teknologi, da de lanserte en løsning som skulle matche passasjerer best mulig.

Les også: Her får du ligge kun om du betaler ekstra

British Airways' «humørteppe» er også et forsøk i så måte, og foreløpig ser det ut til at du må nøye deg med de vanlige flyteppene om bord - dersom du skulle være så heldig å få utdelt et.

Det er nemlig ingen planer om å massedistribuere dette:

- British Airways’ humørpledd ble anvendt som del av vår forskning på hvordan vi kan forbedre passasjeropplevelsen om bord flyene våre. Mens vi tar med oss det vi lærte fra eksperimentet, har vi for øyeblikket ingen planer om en bred utrulling av teknologien, uttaler British Airways til Dinside.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus