Meny

Lonely Planet: – Nord-Norge vil gi deg bakoversveis

Verdens største reiseguide har kåret Nord-Norge til en av de beste regionene å besøke i 2015. – Et bevis på at vi jobber riktig, sier Lena Nøstdahl i NordNorsk Reiseliv.

«Velkommen til en av Europas siste storslåtte villmarker», skriver Lonely Planet i reiseguiden der Nord-Norge kaprer en femteplass blant verdens ti mest spennende regioner.  

Det spares ikke på superlativene i beskrivelsen av vår nordligste landsdel:

«Nord-Norge vil gi deg bakoversveis, med sine hjerteskjærende vakre landskaper med isbreer, fjorder og fjell, alt badet i krystallklart lys»*, heter det i «Lonely Planet’s Best in Travel 2015», som publiseres tirsdag.

– Det er fantastisk! Sånne kåringer, spesielt i anerkjente media som Lonely Planet, har høy troverdighet og er brukt av mange. Dette når ut og folk benytter det når de planlegger reisen sin, sier reiselivssjef Lena Nøstdahl i NordNorsk Reiseliv AS til ABC Nyheter.

Les også: Fem grunner til å besøke Lofoten

Lys og landskap

Lonely Planet trekker særlig frem Nord-Norges spesielle lys, enten det er i form av midnattssol om sommeren eller nordlys om vinteren, som en viktig grunn til at det er vel verdt å besøke regionen.

Og en helt spesiell hendelse setter Svalbard på reiselivskartet neste år. 20. mars neste år vil dette nemlig være ett av de beste stedene å oppleve en total solformørkelse, ifølge reiseguiden.   

Saltstraumen utenfor Bodø, verdens sterkeste malstrøm, omtales som et naturfenomen som spiller i «premier league». Guiden lover at regionene vil gi deg naturopplevelser du vil huske resten av livet.

Også byene Tromsø og Bodø omtales i positive ordelag. Førstnevnte trekkes frem for sitt uteliv, og Bodø for innovative restauranter, som for eksempel «Restaurant Smak».

Slik omtale vil få betydning for regionen generelt, og for de stedene som trekkes frem, spesielt, mener Nøstdahl i NordNorsk Reiseliv.

– Lonely Planet har stor tillit. I dag er det mange som bruker Lonely Planet når de skal planlegge, gjerne i kombinasjon med nettstedet Trip Advisor for å dobbeltsjekke om det som nevnes i guiden, er et godt valg.

Les også: Fem grunner til å besøke Vesterålen

Satser på regionen som helhet

Reiselivssjefen mener det er viktig at Nord-Norge som region, får så stor anerkjennelse.

– Vi konkurrerer med mange andre land og regioner som har stor erfaring på reiselivsfeltet. Vi har attraktive produkter som mange er villige til å bruke både penger og tid på å få oppleve. Vi ligger langt unna mange av markedene, så slike kåringer bekrefter at Nord-Norge er et godt valg, sier Nøstdahl.

Hun forteller at NordNorsk Reiseliv ble dannet for fire år siden av fylkeskommunene i regionen, nettopp med det formål å markedsføre hele Nord-Norge samlet, ikke bare fylkesvis.

– Det er også et lite bevis på at vi jobber riktig. Nå har vi jobbet målbevisst i flere år med å utvikle hele Nord-Norge som et attraktivt reisemål. De tre nordligste fylkeskommunene, NordNorsk Reiseliv AS og hele reiselivsnæringen i Nord-Norge har arbeidet sammen, og kåringer som denne, viser at vi har lykkes.

Les også: – Hjelp, vi kjører romskip

Tar markedsandeler

Også besøkstallene viser dette, ifølge Nøstdahl, som forteller at Nord-Norge tar markedsandeler når det gjelder turisme til Nordkalotten.

NORDLYS: – Vi har utviklet vinterturismen, og den har økt formidabelt, med nordlyset som spydspiss i markedsføringen. I England og Frankrike er vi nordlysdestinasjon nummer én, sier Lena Nøstdahl i NordNorsk Reiseliv. Foto: Colourbox.comNORDLYS: – Vi har utviklet vinterturismen, og den har økt formidabelt, med nordlyset som spydspiss i markedsføringen. I England og Frankrike er vi nordlysdestinasjon nummer én, sier Lena Nøstdahl i NordNorsk Reiseliv. Foto: Colourbox.com

– I fjor opplevde vi en liten nedgang i sommerturismen på grunn av at bussturisme falt, finanskrisen i Europa og en sterk kronekurs, men i år har vi igjen hatt en sterk sommersesong med midnattssolen som kulisse for spennende nordnorske opplevelser, sier reiselivssjefen til ABC Nyheter.

Da ABC Nyheter besøkte Lofoten tørrfiskmuseum i sommer, fortalte eier Steinar Larsen at han hadde merket en god effekt av at museet hans hadde blitt trukket frem som et «must see» i Lonely Planet tidligere. 

Les mer: Her er tørrfisken alt annet en tørr

Sjekk også disse fantastiske videobildene av nordlyset over Tromsø, satt sammen av over 14.000 bilder:

* Utdrag fra guiden Lonely Planet's Best in Travel 2015 er journalistens oversettelse
Annonse
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus