– Vi utjevner forskjellene mellom David og Goliath

Opplever du å bli nektet ombordstigning, flyforsinkelser eller fly avbestillinger kan du henvende deg til private selskaper for drahjelp til erstatningskrav,men klagenemnden synes ikke nødvendigvis at løsningen er ideell. Foto: NTB scanpix
Opplever du å bli nektet ombordstigning, flyforsinkelser eller fly avbestillinger kan du henvende deg til private selskaper for drahjelp til erstatningskrav,men klagenemnden synes ikke nødvendigvis at løsningen er ideell. Foto: NTB scanpix

Private selskaper hjelper forbrukere å få erstatning fra flyselskaper etter forsinkelser og kanselleringer. Lederen for reiseklagenemndene i Norge er skeptisk.

– Vi er et slags inkassobyrå som jobber med internasjonale advokater, for å utjevne forskjellen litt mellom David og Goliath, sier Sina Wittek i Flightright til ABC Nyheter.

Er flyet forsinket, kansellert eller noe annet går galt i forbindelse med flyreisen, kan man ha krav på kompensasjon. Kommer man ingen vei med å klage direkte til flyselskapet, finnes det i Norge en flyklagenemnd som kan behandle saken gratis.

I tillegg har det dukket opp internasjonale private aktører som tilbyr seg å ta saken med flyselskapene, på vegne av forbrukerne, mot betaling.

Flightright er relativt nytt slikt selskap.

Dinside.no skrev denne uken om Andres Klose og Julie Garudholm, som ble nektet ombordstigning på AirBerlin-flyet til Tyskland fordi flyet var overbooket. Knut Klose, som hadde bestilt billettene, tok kontakt med Flightright da han ikke kom noen vei med Air Berlin. Resultatet var at han fikk utbetalt 500 euro (vel 4.000 kroner) fra Air Berlin. Av denne summen krevde Flightright 25 prosent i provisjon, en såkalt «success fee», pluss moms.

Les også: Star Tour og Norwegian får flest klager

Truer flyselskapenes rettsikkerhet

Rolf Forsdahl administrerende direktør for Norsk reiselivsforumRolf Forsdahl administrerende direktør for Norsk reiselivsforum

Administrerende direktør Rolf Forsdahl i Norsk Reiselivsforum, som drifter sekretariatene i de reiselivsrelaterte klagenemndene, sier at tjenester som Flightright kan fungere som et effektivt instrument for å få tilbake penger. Men han er også skeptisk til ordningen.

– Flightright gjør ikke noen juridisk vurdering av klagen, og det kan derfor oppstå tilfeller der kravene som fremmes ikke er rettmessig holdbare, sier han til ABC Nyheter.

Han mener dette kan gå utover flyselskapenes rettssikkerhet, da selskapene kan ende opp med å betale kunder som ikke har krav på det, fordi de ikke vil påkoste seg advokat.

Videre påpeker han at det norske klagesystemet er blant de beste i Europa, og at passasjerene her tilbys tjenester som ikke tar seg betalt. Helst skulle han sett at kundene henvendte seg til disse først.

– Så kan de heller vende seg til selskaper som Flightright, dersom flyselskapene ikke betaler etter at avgjørelsen er tatt av klagenemnden, sier han.

Les også: Klag på ferien nå!

Overrasket over kritikk

Sina Wittek i Flightright sier hun er overrasket over Forsdahls holdning.

Det er litt overraskende at institusjoner som skal hjelpe passasjerer som har opplevd store forsinkelser, påtar seg rollen som beskytter av store selskaper, som flyselskapene, sier hun til ABC Nyheter.

Ifølge Wittek er kravene Flightright legger frem juridisk holdbare. Hun sier at selskapet kun hjelper kunder i tilfeller der klagen har støtte i EU-forordning 261/2004. Hun mener uttalelser som Forsdahls viser hvor viktig arbeidet deres er.

– Dersom den nasjonale klagenemnden bare bryr seg om de store selskapenes rettigheter, er det vanskelig å tro at de vil hjelpe små kunder til å få mest mulig ut av kravene sine, sier hun.

Klagenemnder tar tid

Wittek mener at forbrukerne kan velge å henvende seg til klagenemndene dersom de har tid til å vente på pengene.

– Men de må ikke bli skuffet om de ikke kommer i mål. Mange av våre kunder har alt prøvd disse, men ender opp hos oss, og opplever at vi kan hjelpe, sier hun.

Flightrights kunder får pengene på konto i løpet av to til tre måneder, om flyselskapet velger å gi erstatning, ifølge Wittek.

Upartisk

Forsdahl sier seg ikke enig i kritikken, og mener Wittek ikke har satt seg inn i forholdene rundt den norske flyklagenemnden.

Ifølge direktøren er nøytralitet og rettssikkerhet for begge parter bærebjelker i deres virksomhet, og han understreker at både forbrukerjurister og flyselskapsrepresentanter deltar under deres vurderinger.

– Det er nettopp på grunn av disse prinsippene at vi er skeptiske til selskaper som Flightright.

Han sier at organisasjonen reagerer på aktører som arbeider slik at den ene parten, i dette tilfellet flyselskapene, av prosessøkonomiske hensyn velger å betale ut beløp passasjerene ikke har krav på.

Han legger til at det også rår skepsis over selskaper som Flightright i EU.

– Vi vet imidlertid at klagenemndordningene for flypassasjerer ikke er like godt utbygd over alt, og ser ikke bort fra at Flightright kan ha større berettigelse på andre markeder enn det norske, sier han til ABC Nyheter.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus