Star Tour og Norwegian får flest klager

MISFORNØYDE KUNDER:Star Tour ogNorwegian skal ifølge Transportklagenemnda ha mottatt store mengder klager fra kunder.
MISFORNØYDE KUNDER:Star Tour ogNorwegian skal ifølge Transportklagenemnda ha mottatt store mengder klager fra kunder.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Langdistanserutene skaper trøbbel for Norwegian. Star Tour sliter med forsinkelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Slik klager du
  1. Før du klager til Transportklagenemnda

-må du prøve å løse problemet med motparten på egen hånd. Dersom klagen blir avvist kan du klage inn saken til Transportklagenemnda.

  1. Sende en klage

Fyll ut klageskjemaet. For raskere saksbehandling bør det sendes elektronisk.

  1. Registrering av klagen.

Dersom klagen oppfyller alle forutsetninger for behandling i nemnda, mottar du en bekreftelse og referansenummer på saken. Klagen blir også videresendt til motparten.

  1. Redegjørelse fra motpart

Motparten vil så gjøre rede for saken og sende eventuell relevant dokumentasjon.

  • Din kommentar

Hvis du ønsker å kommentere motpartens redegjørelse eller tilføre ytterligere informasjon, kan du nå sende det til Transportklagenemnda.

  1. Sakssammendrag

I etterkant av dette vil et sakssammendrag bli utarbeidet, før det oversendes til behandling.

  1. Behandling i nemnda

Etter at nemnda har avgjort saken, mottar du og motparten vedtaket. Er klagen sendt elektronisk, blir du varslet i en e-post om at vedlegget er å finne på din side.

  1. Saksbehandlingstid

Av rettssikkerhetsmessige årsaker må du regne med en saksbehandlingstid på 3–5 måneder.

Kilde: Transportklagenemnda

Transportklagenemnda består av tre underavdelinger: Pakkereisenemnda, Flyklagenemnda og Jernbanenemnda.

En gjennomgang E24.no har gjort av deres statistikk viser at Pakkereisenemnda har behandlet 118 klager hittil i år.

Klagene gikk blant annet på mangler, forsinkelser, hotellstandard og feilbooking.

Flest klager på Star Tour

60 av klagene på pakkereiser ga medhold til klager. Av disse var 19 rettet mot Star Tour, mens Apollo følger etter med fem klager.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Lena Petterson i Star Tour er dette antallet en nedgang på fire prosent sammenlignet med fjoråret.

Hun mener forsinkelser det siste året kan være en årsak til den høye klageandelen. Samtidig påpeker hun på at selskapet ikke mottar gode nok rapporter fra flyselskapene

– Vi jobber nå med hva vi kan gjøre for å forbedre dette. Vi har som mål å ligge på bunnen av klagelista, ikke på toppen, sier hun til E24.no

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dreamliner-trøbbel

Blant flyklagene utpeker Norwegian seg særlig. Flyklagenemnda har gitt helt eller delvis medhold til 90 av 300 klager mot selskapet, som dermed topper listen over «verstinger».

Forsinkelser og kanselleringer, særlig knyttet til selskapets langdistanseruter, er hovedårsaken til klagene.

Les også: Norwegian på klagetoppen

Norwegian har valgt å avvise 28 av avgjørelsene, hvorav 24 omhandler kunder som har måtte fly en annen flytype enn Dreamliner.

Det er tradisjon blant selskapene å etterfølge nemndas avgjørelser, men de er ikke pliktige til å gjøre det.

Leder for Transportklagenemnda, Rolf Forsdahl, mener nemndas avgjørelser overfor Norwegian er juridisk holdbare, men sier til E24.no at de må leve med at selskapene ikke alltid er enige i deres avgjørelser. Han påpeker at selskapet ikke har vært blant «verstingene» tidligere.

NSB har hittil i år bare mottatt åtte klager, og i tre av tilfellene fikk klager medhold.